Ny borgerrådgiver skal hjælpe borgerne i dialogen med kommunen
Er du i tvivl om, hvor i kommunen du skal henvende dig? Er samarbejdet mellem dig og kommunen gået i hårdknude og har du svært ved at forstå din sagsbehandler og de kommunale regler?
Er du i tvivl om, hvor i kommunen du skal henvende dig? Er samarbejdet mellem dig og kommunen gået i hårdknude og har du svært ved at forstå din sagsbehandler og de kommunale regler?
Lyngby-Taarbæk Kommune har fra den 1. marts 2022 ansat en borgerrådgiver, der kan hjælpe borgerne med at forstå de kommunale regler. Borgerrådgiveren hedder Gyda Kaptain, er uddannet jurist og kommer med en bred erfaring indenfor bl.a. beskæftigelsesområdet.
Borgerrådgiveren kan hjælpe med at styrke dialogen mellem borgerne og kommunen. Borgerrådgiverens fokus er at understøtte borgernes retssikkerhed i forbindelse med kommunens sagsbehandling og faktiske forvaltningsvirksomhed.
Borgerrådgiveren kan hjælpe med at forstå en afgørelse fra kommunen eller hjælpe med at skrive en klage. Borgerrådgiveren kan også hjælpe med at genskabe den gode dialog med kommunen, hvis den er gået i hårdknude. Samtidigt kan borgerrådgiveren skabe endnu større viden hos forvaltningen ved at få øje på mønstre og vaner, der kan bringe forvaltningen ind på et endnu bedre spor.
Borgerrådgiveren er dermed en slags bindeled, som kan hjælpe med at bygge bro mellem borgerne og kommunen. Det er Kommunalbestyrelsen der har ansat borgerrådgiveren, og hun arbejder neutralt og uafhængigt af forvaltningen, borgmesteren og kommunalbestyrelsens stående udvalg.
Borgerrådgiveren kan fx hjælpe med at:
Borgerrådgiveren er neutral og kan fx ikke behandle klager over det faglige indhold i kommunens afgørelse eller sager der behandles af ankeinstanserne (fx Ankestyrelsen).
Borgerrådgiverens kontaktoplysninger står i den røde kontaktboks her på siden.
Gå til siden for borgerrådgiveren for at læse mere.
Stillingen er finansieret med midler fra Bolig- og Planstyrelsen.