Seniorrådet
Seniorrådet skal medvirke til at udbygge kontakten mellem kommunens ældre borgere og kommunalbestyrelsen samt rådgive kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål
- Formand Claus Colding-Jørgensen, Frederiksdalsvej 125, 2830 Virum,
tlf. 40 90 55 61, e-mail: claus@colding-jorgensen.dk
- Næstformand Jørn Gettermann, Grønnevej 21, 2830 Virum,
tlf. 20 12 77 01, e-mail: joern@gettermann.dk
- Inge-Merete Sams, Lyngby Hovedgade 74,1 tv, 2800 Kgs. Lyngby,
tlf. 40 31 06 09, e-mail: imsams@hotmail.dk
- Lis Buchwald Olesen, Birkevang 27, 2830 Virum,
tlf.: 30 42 49 47, e-mail: lbomib1@gmail.com
- Jon Sundbo, Sophus Bauditzvej 7, 2800 Kgs. Lyngby,
tlf. 40 38 04 97, e-mail: jonsundbo@gmail.com
- Henrik Brade, Åbrinken 4, 2830 Virum,
tlf. 40 78 10 25, e-mail: henrikbrade@gmail.com
- Kim Rasmussen, Nørgårdsvej 6 C st. th., 2800 Lyngby,
tlf. 25 73 06 04, e-mail: niki@cool.dk
Alle høringssvar er PDF-filer og ingen af dem er webtilgængelige. Kontakt os, hvis du ønsker en webtilgængelig udgave.
Høringssvar afgivet i 2025
- 10-01-2025 - Høringssvar vedr. Dosisdispensering, ÆOU pkt. 3
- 10-01-2025 - Høringssvar vedr. Sagsbehandlingsfrister, ÆOU pkt. 4
- 10-01-2025 - Høringssvar vedr. Kvalitetsudvikling af ældreplejen, ÆOU pkt. 6
- 10-01-2025 - Høringssvar vedr. BDO-tilsyn på plejecentrene 2024, ÆOU pkt. 10
- 10-01-2025 - Høringssvar vedr. BDO-tilsyn i Hjemmeplejen 2024, ÆOU pkt. 11
- 10-01-2025 - Høringssvar vedr. BDO-tilsyn på Trænings- og Rehabiliteringscentret 2024, ÆOU pkt. 12
- 15-01-2025 - Høringssvar vedr. Udbud af transport og levering af madservice til visiterede borgere
Høringssvar afgivet i 2024
- 08-01-2024 - Høringssvar vedr. Forslag til revideret Ældrestrategi 2024-2026, ÆOU
- 08-01-2024 - Høringssvar vedr. Eksternt vikarforbrug - Status og opfølgning i 2024, ÆOU pkt. 3
- 08-01-2024 - Høringssvar vedr. Udfordringer vedr. økonomi på ældreområdet, ÆOU pkt. 4
- 08-01-2024 - Høringssvar vedr. Pårørendevejleder - hvilke opgaver skal løftes i funktionen, ÆOU pkt. 5
- 08-01-2024 - Høringssvar vedr. Implementering af Budget 2024-2027, KFU pkt. 6
- 08-01-2024 - Høringssvar vedr. Cykelstrategi 2023-2032 - endelig vedtagelse, TU pkt. 4
- 05-02-2024 - Høringssvar vedr. Ældrestrategi 2024-2026 - forslag, ÆOU pkt. 2
- 05-02-2024 - Høringssvar vedr. Kommunalbestyrelsens inspirations- og visionsseminar, ÆOU pkt. 6
- 05-02-2024 - Høringssvar vedr. Evaluering af midlertidig ansættelse af diætist, ÆOU pkt. 7
- 05-02-2024 - Høringssvar vedr. Lokale planer for pårørendesamarbejdet på plejecentrene, ÆOU pkt. 9
- 05-02-2024 - Høringssvar vedr. Opfølgning tilsyn 2023, ÆOU pkt. 10, 11, 12 og 13
- 11-03-2024 - Høringssvar vedr. Budget 2025-28 - Fagudvalgenes drøftelse af budgettet, ÆOU pkt. 3
- 11-03-2024 - Høringssvar vedr. Brugerbestyrelser - forslag til et pilotprojekt, ÆOU pkt. 5
- 03-04-2024 - Høringssvar vedr. Udbud af kørsel
- 16-04-2024 - Høringssvar vedr. Politiske handleplaner som flg. af Regnskab 2023, ÆOU pkt. 3
- 03-06-2024 - Høringssvar vedr. Bestyrelse som pilotprojekt på Plejecenter Baunehøj
- 03-06-2024 - Høringssvar vedr. Forslag til cykelhandlingsplan 2024-32, TU pkt. 7
- 03-06-2024 - Høringssvar vedr. Vandreklubben for borgere med demens ophører, ÆOU pkt. 7
- 12-08-2024 - Høringssvar vedr. Bestyrelse på Plejecenter Baunehøj, ÆOU pkt. 3
- 12-08-2024 - Høringssvar vedr. Fordeling af § 79 tilskud 2025-26, ÆOU pkt. 4
- 12-08-2024 - Høringssvar vedr. Tilsyn - Hjemmeplejen Lyngby Midt, ÆOU pkt. 7
- 12-08-2024 - Høringssvar vedr. Resultatet af Movias udbud A23, TU pkt. 11
- 03-09-2024 - Høringssvar vedr. Handleplan for strategi og ældres velfærd 2024-25, ÆOU pkt. 2
- 09-09-2024 - Høringssvar vedr. Budget 2025-28, ØK pkt. 3
- 16-09-2024 - Høringssvar vedr. Kulturstrategi - forslag til ny strategi for kulturområdet, KFU pkt. 2
- 16-09-2024 - Høringssvar vedr. Handleplan for Strategi for ældres velfærd 2024-25, ÆOU pkt. 2
- 16-09-2024 - Høringssvar vedr. FOA Partnerskabsaftalen - status, ÆOU pkt. 3
- 16-09-2024 - Høringssvar vedr. Udviklingsplejecenter - status, ÆOU pkt. 6
- 28-10-2024 - Høringssvar vedr. Kulturstrategi, KFU pkt. 4
- 28-10-2024 - Høringssvar vedr. Pulje Flere hænder i Ældreplejen, ÆOU pkt. 4
- 28-10-2024 - Høringssvar vedr. Kvalitetsudvikling af ældreplejen - ÆOU, pkt. 7
- 28-10-2024 - Høringssvar vedr. Kulturstrategi fra 2025 og frem - KFU, pkt. 4
- 25-11-2024 - Høringssvar vedr. RustenborgHuset - revideret driftsoverenskomst - ÆOU, pkt. 8
Hent Seniorrådets forretningsorden som PDF (ikke webtilgængelig)
Forretningsorden for Seniorrådet i Lyngby-Taarbæk Kommune - oktober 2022:
§ 1.
I tilslutning til den af Kommunalbestyrelsen fastsatte vedtægt (§ 10) for Seniorrådet i Lyngby-Taarbæk Kommune, har Seniorrådet fastlagt nedenstående forretningsorden.
§ 2.
Seniorrådet konstituerer sig selv. Først vælges formand og dernæst vælges næstformand. De pågældende vælges med over halvdelen af medlemmernes stemmer. Valgene har gyldighed for fire år.
§ 3.
Formanden er ansvarlig for indkaldelse til og afvikling af møder i Seniorrådet, opfølgning på trufne beslutninger samt henvendelser til og forhandlinger med kommunen og med ældre- og handicaporganisationerne i kommunen. I hastende sager, der ikke levner tid til at indkalde rådet, kan formanden, fortrinsvis efter aftale med næstformanden, handle på rådets vegne. På et efterfølgende møde redegøres for sådanne sager, og medlemmerne orienteres.
§ 4.
Næstformanden er stedfortræder for formanden og overtager i dennes fravær alle formandens opgaver.
§ 5.
Sekretariatsbistand til Seniorrådet aftales med kommunen. De konkrete sekretariatsopgaver fastlægges i samarbejde med forvaltningen.
§ 6.
Det tilstræbes, at alle medlemmer deltager i enkelte eller flere kurser, konferencer og eksterne møder, der sigter mod arbejdet i Seniorrådet.
§ 7.
Møder i Seniorrådet afholdes efter behov, sædvanligvis en gang om måneden, idet dog juli måned søges friholdt. Datoer for møder fastlægges for en længere periode ad gangen (6-12 måneder). Når et medlem er forhindret i at deltage i et møde i Seniorrådet, meddeles dette snarest til formanden.
En uge før hvert møde udsendes indkaldelse med dagsorden. Hvert punkt på dagsordenen indeholder en sagsfremstilling og et forslag til rådets behandling af sagen.
Medlemmers ønsker om sager til behandling indeholdende sagsfremstilling og forslag til rådets behandling af sagen skal være formanden (eller sekretæren) i hænde senest én uge før mødet.
Formanden, og i formandens fravær næstformanden, leder møderne.
Seniorrådet udarbejder et referat af beslutninger på hørings-, handlings- eller diskussionspunkter. Referatet føres efter hvert punkt til protokol på mødet.
Efter mødet udsendes referat, som er blevet godkendt på mødet. Referatet udsendes efter ønske også til Ældre- og Omsorgsudvalgets medlemmer samt til forvaltningen.
§ 8.
Det tilstræbes at afholde 3 gerne 4 årlige dialogmøder mellem Seniorrådet og Ældre- og Omsorgsudvalget, heraf et møde om budgettet for det kommende år. Tilsvarende tilstræbes at afholde et antal dialogmøder med Forebyggelses- og Socialudvalget.
Formand og næstformand i Seniorrådet forbereder nævnte møder i samarbejde med formandskaberne for henholdsvis Ældre- og Omsorgsudvalget og Forebyggelses- og Socialudvalget.
§ 9.
Seniorrådet samarbejder med de ældres og de handicappedes organisationer i Lyngby-Taarbæk Kommune med henblik på gensidig orientering og fremme af fælles formål. Seniorrådet kan også samarbejde med seniorråd/ældreråd i nabokommunerne med henblik på gensidig orientering.
§ 10.
Som led i kontakten med borgerne kan Seniorrådet afholde borgermøder med offentlig adgang. Seniorrådet kan også – fortrinsvis ved formanden – meddele sig til offentligheden gennem de lokale aviser og lokale radioer.
Seniorrådet er partipolitisk neutralt.
§ 11.
Seniorrådet vælger et antal af sine medlemmer til Regionsældrerådet i Hovedstadsregionen i overensstemmelse med dettes vedtægter. Endvidere foretages der snarest efter valgperiodens begyndelse valg til øvrige poster og udvalg mv.
Seniorrådet kan nedsætte arbejdsgrupper til behandling af særlige emner.
Endelig kan Seniorrådet vælge medlemmer til at repræsentere rådet i eksterne arbejdsgrupper mv.
§ 12.
Seniorrådet varetager de ældres interesser i kommunen. Ved ”ældre” forstås i denne sammenhæng personer over 60 år.
Seniorrådet prioriterer selv sine fokusområder og arbejdsopgaver og vedligeholder en oversigt over igangværende og kommende aktiviteter, jf. den til enhver tid godkendte Indsatsplan for Seniorrådet.
§ 13.
Seniorrådet sikrer formidling om sit arbejde og opnåede resultater f.eks. via lokalpressen eller kommunens hjemmeside.
§ 14.
Seniorrådet behandler hverken konkrete personalespørgsmål eller konkrete sager vedrørende enkeltpersoner, hvad enten disse er ansatte eller borgere.
§ 15.
Seniorrådet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Ved beslutninger, herunder også om udtalelser til kommunen eller andre, tilstræbes enighed blandt medlemmerne.
I tilfælde af afstemning gælder, at beslutning forudsætter almindeligt flertal blandt de fremmødte. Ved stemmelighed bortfalder forslaget. Afstemning foregår ved håndsoprækning, dog skal afstemning foregå skriftligt, såfremt et medlem begærer det. Mindretal er berettiget til at fremkomme med en mindretalsudtalelse.
§ 16.
Denne forretningsorden er vedtaget af Seniorrådet på møde den 10. oktober 2022 og erstatter tidligere forretningsorden for Seniorrådet af 11. juni 2018.
Vedtaget d. 10. oktober 2022
Claus Colding-Jørgensen
Formand for Seniorrådet
Her kan du læse pjecen Ældreliv i Lyngby-Taarbæk Kommune som bladrevenlig PDF (er ikke webtilgængelig). Kontakt os venligst, hvis du ønsker en webtilgængelig udgave af pjecen. Du finder vores kontaktinfo under Kontakt.
Ordinære møder 2025
- Fredag den 10. januar 2025, kl. 10.00, Møderum 3.1, 3. sal, Lyngby Torv 17
- Mandag den 17. februar 2025, kl. 10.00, Møderum 3.1, 3. sal, Lyngby Torv 17
- Fredag den 14. marts 2025, kl. 10.00, Møderum 3.1, 3. sal, Lyngby Torv 17
- Tirsdag den 22. april 2025, kl. 10.00, Møderum 3.1, 3. sal, Lyngby Torv 17
- Mandag den 2. juni 2025, kl. 10.00, Udvalgsværesle 3.1, 3. sal, Lyngby Torv 17
- Mandag den 18. august 2025, kl. 10.00, Udvalgsværesle 3.1, 3. sal, Lyngby Torv 17
- Mandag den 22. september 2025, kl. 10.00, Udvalgsværesle 3.1, 3. sal, Lyngby Torv 17
- Mandag den 27. oktober 2025, kl. 10.00, Udvalgsværesle 3.1, 3. sal, Lyngby Torv 17
-
Mandag den 24. november 2025, kl. 10.00, Udvalgsværelse 3.1, 3. sal, Lyngby Torv 17
Dialogmøder med Ældre- og Omsorgsudvalget samt Forebyggelses- og Socialudvalget
Temamøde om forebyggelse
- Onsdag den 5. februar 2025, kl. 16.00 – 18.00
Formøder til dialogmøder
- Torsdag den 13. marts 2025, kl. 16.00 – 17.00
- Torsdag den 14. august 2025, kl. 16.00 – 17.00
- Torsdag den 23. oktober 2025, kl. 16.00 – 17.00
Dialogmøder
- Onsdag den 26. marts 2025, kl. 16.00 – 17.30
- Tirsdag den 26. august 2025, kl. 16.00 – 17.30
- Tirsdag den 4. november 2025, kl. 16.00 – 17.30
Seniorrådet skal medvirke til at udbygge kontakten mellem kommunens ældre borgere og kommunalbestyrelsen samt rådgive kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
Kommunalbestyrelsen har en forpligtelse til at høre Seniorrådets mening i alle forslag, der vedrører ældre borgere. Seniorrådet kan også selv tage spørgsmål op og fremsætte forslag over for kommunalbestyrelsen.
Alle forhold, der har betydning for personer på 60 år og derover kan tages op i Seniorrådet hvilket betyder, at borgere også kan komme med forslag til forbedringer i dagligdagen for ældre. Seniorrådet vil gerne inspireres og formidle forslag videre til kommunalbestyrelsen.
Vedtægt for Seniorrådet i Lyngby-Taarbæk Kommune
Seniorrådet er nedsat i henhold til Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, §§ 30-33.
§ 1.
Seniorrådet rådgiver Kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål af enhver art og bidrager herigennem til at understøtte kontakten mellem ældre borgere , de politiske udvalg og forvaltningen. Kommunalbestyrelsen/de politiske udvalg hører Seniorrådet, før der træffes beslutninger og tages initiativer, der væsentligt vedrører kommunens indsatser over for ældre borgere. Det indgår heri, at Seniorrådet høres om de årlige budgetter og alle andre forslag af væsentlig betydning.
§ 2.
Seniorrådet kan på eget initiativ rejse og drøfte spørgsmål, som Seniorrådet mener, er af væsentlig betydning inden for ældreområdet, ligesom Seniorrådet kan videregive idéer og forslag til kommunalbestyrelsen/de politiske udvalg og forvaltningen. Seniorrådet kan ikke drøfte sager om enkeltpersoner.
§ 3.
Seniorrådet er underlagt forvaltningslovens regler om indhentelse af og videregivelse af oplysninger samt tavshedspligt m.v. Seniorrådet og/eller medlemmer af Seniorrådet kan herudover fremføre synspunkter offentligt.
§ 4.
Seniorrådets kontakt til forvaltningen sker gennem sekretariatsstøtte, der understøtter rådets virksomhed.
§ 5.
Valg til Seniorrådet finder sted hvert 4. år og følger den kommunale valgperiode. Seniorrådet består af ni medlemmer. Der vælges ved direkte valg. Såfremt der er opstillet tilstrækkelige kandidater hertil, vælges samtidigt stedfortrædere for hvert medlem. Stedfortræderne er de opstillede kandidater, der får hhv. det 10; 11; 12; 13; 14; 15; 16; 17 og 18. største stemmetal og er personlige stedfortrædere for de medlemmer i den rækkefølge, hvormed de tilsvarende er valgt med største stemmetal. Stedfortræderen indtræder kun, hvis et medlem udtræder af Seniorrådet. Valget afvikles som brevstemmevalg eller fremmødevalg efter Seniorrådets ønske. Tidspunkt og tilrettelæggelse m.v. fastsættes af forvaltningen, jf. herved i øvrigt § 7.
§ 6.
Forvaltningen forestår gennemførelsen af valghandlingen, der gennemføres i valgåret efter drøftelse i Seniorrådet m.h.t. informationsmateriale, stemmeseddel og afstemningsperiodens længde m.v. Tvivlsspørgsmål i forbindelse med valgets afvikling, valgret og valgbarhed afgøres af forvaltningen. Til valget kan der kun foretages personlig opstilling. Der kan ikke anvendes listeopstilling eller indgås valgforbund. Det er muligt at opstille til såvel valg til Seniorråd som til valg til kommunalbestyrelsen.
§ 7.
For at være valgbar til Seniorrådet skal personer være fyldt 60 år inden udgangen af valgåret samt på valgtidspunktet have bopæl i kommunen. Personer, der er fyldt 60 år inden udgangen af valgåret, og som på valgtidspunktet har bopæl i kommunen, har valgret. Medlemskab af Seniorrådet er et frivilligt og ulønnet hverv.
§ 8.
Der informeres om valget gennem den lokale presse samt ved udsendelse af brevstemmemateriale til de stemmeberettigede. Efter valget arrangerer forvaltningen et introduktionsseminar for medlemmerne af rådet.
§ 9.
Seniorrådets funktionsperiode begynder 1. januar efter nyvalg. Seniorrådet konstituerer sig med formand og næstformand på første møde umiddelbart efter funktionsperiodens indtræden.
§ 10.
Seniorrådet fastsætter selv sin forretningsorden, hvori angives mødehyppighed, regler for dagsorden, regler for indkaldelses til møder samt øvrige regler for Seniorrådets forhold. Mødereferat udsendes efter hvert møde til Seniorrådets medlemmer samt gøres tilgængeligt via kommunens hjemmeside. Kommunen afholder udgifter til Seniorrådets mødevirksomhed og stiller lokaler til rådighed for mødeafholdelse.
§ 11.
Nærværende vedtægt træder i kraft med virkning fra Kommunalbestyrelsens vedtagelse og erstatter da hidtidig vedtægt fra 2011. Vedtægtsændring besluttes af Kommunalbestyrelsen efter forudgående forelæggelse for Seniorrådet.
Godkendt af Kommunalbestyrelsen den 6. april 2017.
Kontakt
Telefontider
Mandag | 09:00 – 12:00 |
---|---|
Tirsdag | 09:00 – 12:00 |
Onsdag | 09:00 – 12:00 |
Torsdag | 09:00 – 12:00 |
Fredag | 09:00 – 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Lukket Åben