Kontaktforælder
At være kontaktforælder er en sjov og vigtig opgave, hvor du i høj grad kan være med til at præge livet i klassen og gøre en forskel for både dit eget barn og de andre elever.

Din rolle som Kontaktforælder
At være kontaktforælder er en sjov og vigtig opgave, hvor du i høj grad kan være med til at præge livet i klassen og gøre en forskel for både dit eget barn og de andre elever.
Som kontaktforælder er du en væsentlig medspiller i skole/hjemsamarbejdet. Samarbejdet er en vigtig forudsætning for elevernes skolegang og bygger på gensidig tillid og respekt mellem forældre, lærere, pædagoger og elever, og understøttes af en åben dialog og et godt kendskab til hinandens forventninger.
Jo bedre klassens forældre kender hinanden, børnene, lærerne og pædagogerne – jo nemmere er det at udarbejde fælles retningslinjer for klassens sociale liv og løse de udfordringer, der vil opstå i løbet af skoletiden. Et godt fællesskab og en konstruktiv dialog blandt forældrene har stor betydning for børnenes trivsel i skolen.
Som kontaktforælder er du bindeled mellem klassens forældre, skolens medarbejdere, skolebestyrelsen og skolens ledelse. Det forventes, at du deltager i fire møder i løbet af et skoleår, udover kontaktforældregruppens egne møder:
- Planlægning af klassens forældremøde (klasselærerne indkalder)
- Planlægning af klassens forældremøde om trivsel (klasselærerne indkalder)
- Det fælles kontaktforældremøde
- Skolebestyrelsens forældremøde
- Værdidrøftelser
- Initiativer til sociale arrangementer
- Rammer for fødselsdage
- Modtagelse af nye elever i klassen
- Brug af digitale medier
- Adfærd på sociale medier
- Dilemmaer fra klassens hverdag
- Aktuelle debatter i medierne
- Planlægning og afholdelse af legegrupper
- At alle klassens børn deltager i fællesarrangementer
Fælles aftaler/regler, om f.eks. spil, mobiltelefon, cykelhjelm, sengetid
- Drenge- og pigeudvikling
- Pubertetsadfærd
- Digitale fællesskaber i klassen
- Fælles arrangementer i klassen
- Fælles aftaler/regler, om f.eks. lommepenge, energidrikke, rygning, alkohol, fester
- Blå mandag, sidste skoledag og translokation
Der afholdes et fælles kontaktforældremøde årligt, som kan have forskellige overordnede emner. Dato udmeldes i løbet af skoleåret.
Kontaktforældregruppens formål
I fungerer som talerør for klassens forældre, og er skolens direkte samarbejdspartner.
I støtter op om og er med til at koordinere forældreindsatsen omkring klassens fællesskab og sociale liv.
Jeres opgave som kontaktforældregruppe ændrer sig i løbet af skoletiden og kan være følgende:
- At medvirke til, at forældrene lærer hinanden godt at kende.
- At tage godt imod nye elever og deres forældre.
- At mødes med klasselæreren og udarbejde dagsorden til forældremøder.
- At bidrage til, at forældrene får diskuteret relevante emner, der understøtter klassens trivsel.
- At bidrage til forventningsafstemning omkring ansvar for elever, lærere og forældre.
- At koordinere sociale arrangementer
– planlægning og gennemførelse kan med fordel varetages af andre.
Kommunikation og konflikter
Kontaktforældre drøfter løbende klassens trivsel med klassens lærere og hjælper med til, at dialogen er konstruktiv.
Kontaktforældrene skal ikke indgå som konfliktløsere. Hvis der opstår problemer i og omkring klassen i forhold til den enkelte elev, rettes der i første omgang henvendelse til klasselæreren og siden skolens ledelse. Skolens ledelse har det fulde ansvar i forhold til personsager.
Ideer til sociale aktiviteter, der styrker klassens fællesskab:
- Lege- og spisegrupper
- Overnatningsture
- Dagsarrangementer
- Morgenmadsarrangement
- Forældresammenkomst
Valg af kontaktforældre
I hver klasse vælges 3-5 kontaktforældre.
Det vil være hensigtsmæssigt, at det er en blanding af mødre og fædre til både drenge og piger, og at der er kontinuitet i kontakt-forældregruppen, så den ikke skiftes ud på én gang.