Hvad er trivsel for os?
Trivsel handler for os om samspil, fællesskab og kultur.
Skolens værdier og kultur, klassernes kultur og hjemmenes kultur har indflydelse på, hvordan børnenes samvær og samspil bliver og dermed, om de trives.
Trivsel kan defineres som et samspil mellem skole og hjem, hvor der hele tiden arbejdes med at skabe kulturer, der bygger på gensidig respekt mellem gruppe og individ.
Det er vigtigt at sørge for gruppens behov. Samtidig skal den enkelte kunne føle sig tryg, hørt, forstået og set.
Så trivsel på Taarbæk Skole handler også om, hvordan vi bevarer et ”rum”, hvori der er plads til at fejle, og hvor der på samme tid guides i, hvordan man passer både på sig selv og de andre i de konflikter, der uvægerligt opstår?
Alle klasser har via elevrådet på Taarbæk Skole arbejdet med emnet trivsel.
♥ At man har det godt, er tryg og glad for at være på skolen,
♥ At man ikke er bange og ikke bliver mobbet,
♥ At man stopper når der bliver sagt stop,
♥ At nogen spørger til mig, hvis jeg er sur eller ked af det og der er tid til snak om trivsel i klassen
♥ At man har venner og ingen fjender
♥ At man er gode venner med sine lærere og at de tænker på børnene og forstår dem
♥ At lærerne ikke råber eller er strenge, men lidt bestemte, så man ikke dovner
♥ At der er gode fysiske rammer at være i, samarbejde på tværs af klasser og mange ”sjove timer”
Skolen betragter trivsel som et fælles skole-hjem anliggende
Både skole, forældre og andre aktører i børnenes liv er opmærksomme på børnenes trivsel.
Og hvor skolen understøtter og inspirerer til samarbejde og trivsel i forældregruppen og udbreder en forståelse blandt forældrene for, at skolen og forældrene sammen skaber rammerne for børnenes trivsel.