Gode input til fremtidens skoleudvikling
Lyngby-Taarbæk Kommune er i gang med at udvikle "Principper for skolebyggeri" og inviterede i den forbindelse alle interesserede borgere til åbent dialogmøde.
)
Både forældre, folkeskoleelever, gymnasieelever, studerende, foreninger og andre interesserede borgere var mødt op for at høre mere og give deres input til projektet "Principper for skolebyggeri" på Lyngby Stadsbibliotek den 3. september.
Lyngby-Taarbæk Kommune fik mange gode input og mange gode samtaler - nærmest interviews - med borgerne om, hvad de mener skaber gode rammer for skolen, og hvordan skolen udgør en vigtig enhed i lokalmiljøet.
"At inddrage borgerne på møder som disse er super vigtigt for dialogen om vores kommune, og for at vi som politikere og forvaltning kan få flest mulige input og perspektiver på bordet, så vores beslutninger bliver bedre. At åbne skolen op udad og indad, er en del af folkeskolereformen. Vi har allerede gode initiativer i gang her i kommunen, men vi kan blive endnu bedre til at få 'Åben skole' omsat på det praktiske niveau. Nogle af de input, jeg samlede op på mødet var, at vi kan invitere eksterne ressourcer, med præcise kompetencer, mere indenfor, fx forældrekræfter, idrætsforeninger, musikskolen mv. Vi kan kommunikere mere omkring byggeprojekter, og bruge det trættende byggerod konstruktivt, fx til mini-ingeniørprojekter, matematik og perspektivtegning. Jeg ser frem til at få en opsamling på alle input fra dialogmødet", udtaler Gitte Kjær-Westermann, formand for Børne- og Ungdomsudvalget.
Et af temaerne til det åbne dialogmøde var, hvordan skolen bliver et aktivt centrum i et stærkt lokalmiljø, og hvordan skolen kan inddrage omverdenen og omvendt.
At åbne skolerne op var de fremmødte borgere enige i. En pointe fra flere af de fremmødte var netop, at hvis skolen åbner op, kan det skabe større engagement i nærområdet og derigennem en større opbakning til den lokale folkeskole. Der var også mange holdninger til, hvordan man fx bør inddrage elever og personale undervejs i byggeprocesserne, og flere elever gav udtryk for, hvad de synes var vigtigt på skolerne.
Det var næstformand for Børne- og Ungdomsudvalget, Martin V. Nielsen, der bød velkommen og fortalte om baggrunden for projektet, som han bakker fuldt op om: "Det er vigtigt at få brugernes, de ansattes og borgernes input til fremtidens skole, og hvordan skolerne kan bruges ikke kun af skolerne selv, men også af andre fx idrætsforeninger, aftenskoler etc. uden for normal skoletid. Disse ideer vil så kunne anvendes i forbindelse med udbygning, renovering og ændringer i skolernes indretning", fortæller han.
"Principper for skolebyggeri" skal bidrage til at tegne visionen for, hvordan Lyngby-Taarbæk Kommune skal renovere og udbygge skolerne. Formålet med principperne er, at alle skolebyggerier skal være med til at skabe de bedst mulige fysiske rammer for elevernes trivsel og læring.
I Lyngby-Taarbæk Kommune udbygges og forbedres skolerne løbende. Principperne skal blandt andet hjælpe med at bygge bro mellem "skole og byggeri", og samtidig skal de rumme en beskrivelse af, hvad der ønskes for fremtidens skolebyggeri under hensyntagen til både den bygningsmæssige funktion og den pædagogiske kvalitet.
Kontaktinformation
Formand for Børne- og Ungdomsudvalget, Gitte Kjær-Westermann, gitkw@ltk.dk.