Gå til hovedindhold
Pressemeddelelse

Detailhandlens muligheder og udfordringer i Lyngby-Taarbæk Kommune

En ny analyse viser at detailhandlens i Lyngby-Taarbæk er stærk, men peger samtidig på at der også er udfordringer og udviklingsmuligheder.

15. apr. 2018

Indhold

    Stigende e-handel i hele landet, konkurrence fra København og andre bycentre og ombygningen af Lyngby Storcenter er blandt udfordringerne i en ny analyse af detailhandlen fra Institut for Centerplanlægning

    Analysen peger også på en lang række styrker i Kongens Lyngby, der kan bygges videre på. Bl.a. fremhæves det hyggelige bymiljø, der både er præget af mange attraktive, unikke butikker og en række etablerede kædebutikker, ligesom caféer og spisesteder også fremhæves som aktiver for bylivet.

    Simon Pihl Sørensen, formand for Byplanudvalget siger: "Vores handelsliv har et solidt udgangspunkt, som vi skal styrke yderligere. Der er massiv konkurrence fra internettet og andre byer. På kort sigt skal vi være med til at skabe oplevelser og liv i Kongens Lyngby, så de handlende og borgerne får lyst til at være byen. På længere sigt skal vi udvikle byrummene, så vi øger lysten til at opholde sig i byen. Og så er det også centralt, at se på mulighederne for at Firskovvej udvikles og gøres til en mere integreret del af byen. Og så det selvfølgelig vigtigt, at vi sikrer, at der er gode muligheder for at købe dagligvarer i de lokale bycentre rundt omkring i kommunen."

    Udvikling af byrummet er også centralt i forbindelse med Kanalvejsprojektet, hvor bl.a. Microsoft har åbnet virksomheden op mod publikum med café. Langs Kanalvej er der planer på vej om rekreative parkarealer og familievenlige byrum, så der skabes attraktive grønne områder med gode opholdsmuligheder i byen.

    Thorkild Baltzer, formand for Handelsforeningen siger: "Analysen har en række centrale pointer, som vi allerede er i gang med at løfte. Jeg er bl.a. glad for, at vi løbende udbygger det forpligtende samarbejde mellem handlen, kommunen og byens forskellige aktører. For eksempel ansatte Handelsforeningen og kommunen fornylig en citykoordinator, som netop skal være med til at styrke handels- og bylivet, da nye spændende aktiviteter gør byen levende og attraktiv. Derudover er det også vigtigt, at vi fortsat giver gode oplevelserne i butikkerne for kunder og besøgene."

    Michael Dupont, Store Manager i Magasin fortsætter: "Detailhandlen er en integreret del af byen og også af udviklingen i Vidensbyen. Vi skal udnytte og udvikle de muligheder, som analysen understreger om at skabe oplevelser og en levende by. Derudover er det jo oplagt at bruge byens potentiale, hvor et førende universitet, stærke internationale virksomheder, mange andre virksomheder, en unik historie, verdensarv, grønne områder og meget mere, også er væsentlig baggrund for detailhandlen. Det er åbenlyst, at spændende handelstilbud og oplevelser i særklasse skal matche vores baggrund og fremtidige udvikling, så alt fra mere end 10 000 studerende til borgerne og de mange besøgende handler i byen."

    Torben Schwabe, direktør i Lyngby Storcenter siger: "De mange forskellige butikker, gode muligheder for at spise, gå på café og i biografen, nærhed til virksomhederne, afspejler, at vi både er handels- og vidensby for alle, og dermed også et unikt handelscentrum. I Storcentret er vi snart gennem en større ombygning, som skal skabe rum for udvikling og nogle af de nye butikskoncepter, som analysen bl.a. peger på som aktiver. Vi glæder os til at byde velkommen i de nye forretninger. Derudover er vi også optagede af at styrke sammenhængen mellem inde og ude, altså mellem Storcentret og byens øvrige handelsliv, så der skabes nogle naturlige forbindelser mellem byrummene i Kongens Lyngby."

    Fakta 2017

    Omsætning i Lyngby-Taarbæk Kommune 4.85 milliarder kr., heraf 66% på udvalgsvarer

    340 butikker med daglig- og udvalgsvarer i Lyngby-Taarbæk Kommune

      Kontaktinformation

    Formand for Byplanudvalget Simon Pihl Sørensen; sps@ltk.dk 4018 7274