Gå til hovedindhold

Center for Politik og Organisation

Tværgående center

Indhold

    Centerchef

    Nina B. Kragesteen

    • ninkr@ltk.dk
    • 21 77 63 31

    Hovedansvarsområder

    • Betjening af borgmester, kommunalbestyrelse og politiske udvalg
    • Betjening af ledelsen, herunder direktion, koncernchefgruppe og lederkreds
    • Personalejura, arbejdsmiljø og MED-organisation
    • Løn- og personaleadministration
    • HR-udvikling
    • Juridisk kontor
    • Digitalisering
    • IT-drift, informationssikkerhed og GDPR
    • Kommunikation og presse
    • Strategi, fundraising og borgerinddragelse

    Antal ansatte

    • Centeret har ca. 90 ansatte

    Centerets afdelinger og ansvarsområder

    • Kommunalbestyrelsen
    • Økonomiudvalget
    • Byplanudvalget
    • Dagtilbudsudvalget
    • Forebyggelses- og Socialudvalget
    • Kultur- og Fritidsudvalget
    • Skoleudvalget
    • Teknikudvalget
    • Ældre- og Omsorgsudvalget
    • §17, stykke 4 udvalg om Bæredygtighed
    • Betjening af borgmester kommunalbestyrelse samt de politiske udvalg
    • Betjening af direktion og koncernchefgruppe, samt lederkredsens møder og aktiviteter
    • Tværgående strategiske samarbejder, herunder KKR, 4K, Vidensby mv
    • Projektledelse i IT-system- og digitaliseringsprojekter større IT-anlægsprojekter - tværgående eller på konkrete fagområder
    • Faciliterer tværgående forum og samarbejde om vores digitale udvikling og mind-set, samt initierer nye digitale muligheder både tværgående og med konkrete fagområder.
    • Lønadministration, herunder lønudbetaling og tjenestemandspension
    • Personaleadministration, herunder ansættelser, orlov og arbejdstid
    • Feriekort og dagpengerefusion
    • Udbetaling af ydelser ift. serviceloven
    • Vejledning og rådgivning til alle enheder om løn- og personaleadministrative spørgsmål
    • Support og undervisning i forhold til lønsystem.
    • Personalejura, personalejuridisk rådgivning og sagsbehandling
    • Personalepolitik
    • Det rummelige arbejdsmarked
    • Kontorelevuddannelse.
    • Intern og ekstern kommunikation: Vi håndterer pressehenvendelser, aktindsigter og laver presseinformation og pressemeddelelser. Vi udvikler og kommunikerer om vores organisation både på vores hjemmeside og sociale medier (LinkedIn og Facebook) samt faciliterer og udvikler den interne kommunikation på vores intranet. Her ligger også arbejdet med kommunens visuelle identitet, vores employer brand og videoproduktion.

    • Tværgående ledelsessekretariat: Vores tværgående ledelsessekretariat understøtter lederne i Center for Sundhed og Omsorg, Center for Politik og Organisation samt Center for Økonomi og Indkøb med administrative opgaver indenfor økonomi, pleje, sociale arrangementer, politiske møder mv.

    • Strategiudvikling, styring og facilitering: Vi bistår både kommunalbestyrelsen samt den administrative ledelse i udvikling og drift af vores styringsværktøjer som strategimodel og koncerngrundlag. Vi ejer derudover processen for alle årsaftaler i kommunen, samt bedriver projektledelse i adskillige tværgående projekter. Dette omfatter både interne og eksterne projekter og kan involvere flere afdelinger afhængigt af projektets karakter. Her ligger også ledelsesinformation på sygefravær

    • Tværgående ledelsesudvikling og attraktiv arbejdsplads: Vi driver et stort tværgående lederudviklingsforløb ”Fælles om ledelse” for alle 220 ledere i 2025, laver lokale udviklingsforløb i ledergrupper, årlige møder og seminar for hele lederkredsen samt rekruttering, coaching og onboarding. Vi har derudover særlig fokus på udvikling af den attraktive arbejdsplads med tiltag som fleksibilitet, mødefri fredag, mødekodeks, sammen om forbedringer mv.

    • Arbejdsmiljø og arbejdsskadeadministration: Vi fremmer trivsel og sikkerhed på arbejdspladsen for både ledere og medarbejdere ved at rådgive og støtte arbejdspladser i at skabe sikre og sunde arbejdsmiljøer, herunder gennemførelse af risikovurderinger og arbejdsmiljøanalyser. Vi står klar til at hjælpe ved indberetning og opfølgning på arbejdsskader, samt afholder en årlig arbejdsmiljøkonference for hele arbejdsmiljøorganisationen.

    • Trivselsmåling og APV: Vi har ansvaret for gennemførelse af den lovpligtige trivselsmåling og APV, der gennemføres på samtlige arbejdspladser i kommunen minimum hvert 3. år. Derudover laver vi opfølgende processer for afdelinger med udgangspunkt i resultaterne fra målingerne.

    • MED-organisationen: Her hører sekretariat for Hovedudvalget samt Tværgående Administrativt MED-udvalg hjemme, hvor vi koordinerer og udvikler al MED-samarbejder i kommunen.
    • Sekretariatsfunktionen for Huslejenævnet, Beboerklagenævnet, Bevillingsnævnet og Hegnssynet
    • Frikøb ved hjemfaldspligt og tillægskøbesum
    • Spørgsmål vedrørende bopælspligt
    • Tilsynet med de almene boliger
    • Koordinationen af kommunens forsikringer
    • Køb og salg af kommunens faste ejendomme
    • Udviklingsprojekter, udbygningsaftaler, diverse problemstillinger ift. fast ejendom, erhvervslejeret, boliglejet m.v.
    • Deklarationer om ledninger, rør m.v.
    • Konsulentbistand til den samlede forvaltning, kommunalbestyrelse og borgmester indenfor jura i bred forstand. Dette omfatter blandt andet kommunalret og rammerne for offentlig forvaltningsvirksomhed
    • Undervisning internt i forskellige juridiske emner
    • Rådgivning om kontraktuelle forhold, fortolkning af særlovgivninger indenfor de enkelte forvaltningsområder, tvister, retssager, tilsynssager og ombudsmandssager
    • Sekretærfunktionen ved Kommunalbestyrelsesmøder
    • Servicedesk for alle interne IT-brugere i kommunen
    • Drift og overvågning af IT-løsninger for medarbejdere og folkeskoleelever i kommunen (netværk, servere og systemer)
    • Løbende udvikling af kommunens systemlandskab
    • Understøttelse af IT-governance
    • Netværk på de kommunale institutioner
    • Understøttelse af organisationens arbejde med GDPR samt cyber- og informationssikkerhed, herunder ansvarlige for bl.a. træningsforløb i form af e-learningsforløb og workshops, udvikling og vedligeholdelse af politikker, principper og retningslinjer på området samt løbende kommunikation til hele organisationen