Gå til hovedindhold

Opsætning af kørestrømsmaster i Lyngby

De første master til kørestrømsanlægget er ved at blive placeret i Lyngby.

Indhold

    Hovedstadens Letbane har i løbet af de seneste uger sat de første master op langs motorvejen og ind på DTU’s område. Efterfølgende er masterne blevet sat op på Lundtoftegårdsvej og Klampenborgvej frem til Nærumbanen. Den 27. februar 2025 blev den første mast sat op i det centrale Lyngby ved Lyngby Torv.

     

    Forskellige typer master - og forskellige placeringer

    Kørestrømsmasterne i Lyngby er forskellige, og ikke alle master er af samme type. Det afgørende for masternes design er deres placering og formål. De fleste master bliver placeret imellem det nord- og sydgående spor. Der er master, som dem på Lyngby Torv og Buddingevej (mellem Chr. X’s Allé og Engelsborgvej), der placeres i siden af vejen. Derudover er der master, der placeres i helleanlæg, som har til opgave at sørge for, at kørestrømsledningen hænger korrekt over skinnerne.

     

    Nogle master er 9-10 meter høje - andre er 7 meter høje

    Masterne varierer i højden afhængigt af mastens funktion i de enkelte tilfælde. Masterne på Lyngby Torv og Buddingevej (mellem Chr. X’s Allé og Engelsborgvej) er mellem 9 og 10 meter høje. Masterne, der placeres i midten af sporet, er typisk lidt lavere og bliver ca. 7 meter høje. Masterne har en generel dimensionering på ca. 30x30 cm.

    Designet af masterne er universelt og går igen på hele letbanestrækningen. På borgermødet, der blev afholdt på VUC den 14. juni 2023, informerede Hovedstadens Letbane om hele transportsystemets fase, herunder også design og udformning af masterne.

    Nedenfor ses tværsnit for masteplacering ved forskellige placeringer i Lyngby. Klik på illustrationerne herunder og/eller i de små tekstbokse i højre side og se tegningerne i stor format.

    Placering i siden af vejen

    • Figur 1 - Tværsnit ved Lyngby Torv
    • Der skal i alt placeres 7 master langs Lyngby Torv. Placeringen af masterne i siden af vejen skyldes, at der skal være delt trafik med både letbane og øvrig trafik på strækningen
    • Klik på illustrationen herunder og se tegningen i stor format

    Placering på bagkanten af fortovet

    • Figur 2 - Mellem Chr. X's Allé og Engelsborgvej placeres masterne i siden af vejen
    • Masterne på strækningen mellem Chr. X’s Allé og Engelsborgvej bliver ca. 9-10 meter høje og står i bagkanten af fortovet. Som ved Lyngby Torv skyldes dette det smalle vejprofil, hvor der skal være delt trafik mellem letbane og øvrige motorkørende trafikanter
    • Klik på illustrationen herunder og se tegningen i stor format

     

    Ballasteret spor - placering i midten af sporet

    • Figur 3 – Tværsnit for de strækninger, hvor letbanen etableres som ballasteret spor
    • På strækningerne, hvor der er ballasteret spor (Lundtoftegårdsvej og langs motorvejen), vil masterne være ca. 6-7 meter høje og stå i midten af sporet
    • Klik på illustrationen herunder og se tegningen i stor format

    Græsspor: Placering midt i sporet

    • Figur 4 - Tværsnit for de strækninger, hvor letbanen etableres som græsspor
    • Som på strækningerne med ballasteret spor vil masterne ved græssporet (Buddingevej, Klampenborgvej og DTU) ligeledes være ca. 6-7 meter høje og stå i midten af sporet
    • Klik på illustrationen herunder og se tegningen i stor format