Gå til hovedindhold

Dugfriske fotos fra Rævehøjvej station

Dugfriske fotos fra Rævehøjvej station

Indhold

    Hovedstadens Letbanes næst-nordligste station, Rævehøjvej, ligger mellem Helsingørmotorvejen og DTU. Udover boligområderne i Eremitageparken og villaområderne øst for motorvejen kommer stationen især til at betjene studerende og personale på DTU samt passagerer der skal til og fra Hempel og øvrige virksomheder i området. 

     

    Skift mellem letbane og motorvejsbus på Rævehøjvej

    Rævehøjvej station vil desuden være oplagt, hvis man skal skifte til letbanen fra bus 150S, hvad enten man kommer fra København eller Nordsjælland - og vice versa.

    01 - Rævehøjvej august 2024

    Rævehøjvej station er næstsidste stop før letbanens endestation i Lundtofte. Denne del af letbanestrækningen i Lyngby-Taarbæk Kommune er eneste strækning mellem granitskærver. Rævehøjvej august 2024 (01).

    Letbanens næst-nordligste station

    Rævehøjvej station er næstsidste stop før letbanens endestation i Lundtofte. Som det kan ses på billedet herover ligger der granitskærver mellem skinnerne. I Lyngby-Taarbæk Kommune er strækningen ved Rævehøjvej Station eneste strækning med granitskærver. 

    37 - Rævehøjvej august 2024

    Motorvej, busbane og letbane

    Mellem Rævehøjvej station og Helsingørmotorvejen løber busbanen til bus 150S. Som det kan ses på billedet herover er busbanen afskærmet mod motorvejen af skærm, mens et hegn adskiller busbane og letbanestation. 

    48 - Rævehøjvej august 2024.

    John Isaksen fra Aarsleff Rail er entrepriseleder for samtlige 29 letbanestationer. Rævehøjvej august 2024 (48)

    Entrepriseleder John Isaksen fra Aarsleff Rail

    På billedet herover ses John Isaksen fra Aarsleff Rail. Isaksen er entrepriseleder for samtlige 29 letbanestationer. 

    59 - Rævehøjvej august 2024.

    12.420 taktilsøm

    På Rævehøjvej station er der brugt ialt 12.420 taktilsøm. Som det kan ses på billedet herover danner taktilsømmene et areal mellem perronens venteområde og letbanesporene. Sømmene fungerer som et opmærksomhedsfelt, der både skaber en visuel kontrast for seende og en fysisk.

    58 - Rævehøjvej august 2024

    Sømhovederne danner et "tilfældigt mønster"

    Efter at samtlige huller på perronens betonelementer er blevet fuget, bliver taktilsømmene sat ned i hullerne. Som det kan ses på billedet herover, lægger Aarsleff Rail -medarbejderen sømmene i "blandet orden", så de to streger på sømhovedet vender forskelligt og danner et "tilfældigt mønster". 

    61 - Rævehøjvej august 2024

    Taktilsøm

    På billedet herover ses en spand fuld af taktilsøm. Sømmene er meget rustne, når de bliver lagt. Rusten forsvinder efterhånden som der bliver gået på sømmene.

    25 - Rævehøjvej august 2024.

    Der er elastisk fuge mellem betonelementer på letbaneperronerne

    På hele strækningen mellem Lundtofte og Ishøj er der brugt ialt 11 km elastisk fuge til samling af betonelementerne. 

    29 - Rævehøjvej august 2024.

    Samtlige letbaneperroner består af betonelementer

    Når alle 29 letbanestationer er færdigbygget, vil der på hele letbanestrækningen være brugt ialt 2625 perronelementer. 

    30 - Rævehøjvej august 2024.

    Træer i arealet mellem cykelsti og letbaneperron

    Som det fremgår af billedet herover er der mellem cykelstien langs Lundtoftegårdsvej ved DTU og Rævehøjvej station plantet træer. 

    14 - Rævehøjvej august 2024.

    Bus 150S' stoppested

    På billedet herover ses bus 150S' stoppested på Helsingørmotorvejen, dér hvor passagerer fremover kan skifte til letbanen ved Rævehøjvej station.