Støj og vibrationer
Vi har samlet en oversigt over de mest stillede spørgsmål til letbane-teamet i Lyngby-Taarbæk Kommune fra borgere vedrørende støj og vibrationer.
Støj og vibrationer
Hovedstadens Letbane har ekstra meget fokus på netop de engelske rækkehuse og undergrunden dér. Der er igangværende installering af spor med dæmpningseffekt på 550 m af strækningen, særligt ved de engelske rækkehuse. Det svarer til at ca. 60% af letbanens samlede vibrationsdæmpende tiltag vil ske i Lyngby-Taarbæk Kommune.
Juni 2023
Nørgaardsvej indgår i den såkaldte fordelingsring, der leder trafikken rundt i Lyngby Centrum. Der må derfor forventes at være trafik på vejen.
September 2022
I prøveperioden tester vi støjniveauet og justerer om nødvendigt. Prøveperioden varer fra cirka vinter 2024 til efteråret 2025.
Juni 2023
Borgerne langs letbanen kommer i til at mærke en anden støj, end der er i dag. Det skyldes, at støjen fra vejen reduceres, og at støjen fra letbanen lyder anderledes end støjen fra bilerne. Præcist hvordan, ved vi ikke endnu. Det afhænger meget af de aktuelle tog, letbanens beskaffenhed og materiellets vedligeholdelse (se note
herunder).
Hovedstadens Letbane (https://www.dinletbane.dk/da/) anlægges primært langs stærkt trafikerede veje, og støjen fra letbanen vil også i driftsfasen være relativt lille i forhold til støjen fra vejtrafi kken. Støjberegninger fra VVM-redegørelsen i 2015 viser således, at
støjen fra vejtrafik også i 2025 vil være den mest dominerende, og at letbanens støjmæssige betydning vil være meget begrænset.
Siden beregningerne fra 2015 er der tilmed indført en række forbedringer for letbanen i drift, så vi nu forventer endnu mindre støj. Det samme gør sig gældende for vibrationer.
I det oprindelige arbejde med at planlægge linjeføring har man generelt været opmærksom på at gøre kurverne bløde for at undgå unødig skinnestøj. Nogle letbaner har problemer med ”hyl og skrig” fra skinnerne, som kan være ubehageligt at høre på.
Løsningen er i høj grad at bygge letbanen på en god måde og sikre et højt niveau for vedligehold, når den er i drift. Note til første afsnit om "aktuelle tog, letbanens beskaffenhed og materiellets vedligeholdelse"
Generelt kan det siges ud fra de trafikale forudsætninger, at den samlede støj nok vil reduceres, men det kommer til at lyde anderledes. Normalt er det den mest generende støjkilde, der har størst betydning for den samlede støjgene. Hvis vejstøjen reduceres,
og hvis den derefter fortsat er den mest generende kilde, vil den samlede støjgene falde. Når støjbelastningen fra letbanen er beregnet, kan man udregne hvor meget den samlede, støjgene vil blive for den kombinerede trafi k. Der er også forskel på den måde
vi som mennesker opfatter støjen. Der er utallige undersøgelser, der viser, at støj fra skinnekøretøjer (tog, metro, letbane) opfattes mindre generende end tilsvarende støj fra biler og lastbiler.
September 2022
Vores borgmester, Sofia Osmani, har på det seneste Borgmesterforum stillet spørgsmål til Hovedstadens Letbane om støj og vibrationer. Læs det samlede skriftlige svar fra Hovedstadens Letbane (HL) samt de uddybende svar, som ligger særskilt HER (/node/313).
September 2022
Finder du ikke svar på dit eller dine spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os direkte: letbane@ltk.dk