Gå til hovedindhold

Trivsel og fællesskab

På Kongevejens skole er det vores ambition at alle børn skal trives og lære bedst muligt. Vi opfatter trivsel og læring som hinandens forudsætninger.

Indhold

    Træ

    Vi mener, at børn, der trives, er i størst mulig læring, og samtidig skal de være en del af et læringsfællesskab for at trives.

    Derfor vægter vi det forebyggende trivselsarbejde højt på alle klassetrin. Hver klasse har en ugentlig trivselstime, hvor klasselærer og pædagog kan deltage.

    Vi arbejder for et systematisk forebyggende trivselsarbejde med fastsatte sociale mål for hver afdeling, hvor hvert klassetrin arbejder med obligatoriske indsatsområder.

    Det er vores ambition, at progressionen i de sociale mål tydeliggøres og fastholdes på tværs af overleveringer mellem afdelinger, så Kongevejens Skoles elever afslutter 9. Klasse som livsduelige mennesker, der med udsyn og indsigt er aktive og ansvarlige medskabere af vores fælles fremtid.

    Sociale mål

    • At opbygge positive og inkluderende børnefællesskaber
    • At respektere hinanden og fællesskaberne
    • At lytte til egne og andres grænser

    Vi arbejder med følgende links i indskolingen:

    • At videreudvikle positive og inkluderende børnefællesskaber
    • At respektere hinanden og bidrage positivt i både nære og digitale
    • fællesskaber
    • At lytte til egne og andres grænser – både i det nære og i det virtuelle rum

    Relevante links:

    • At indgå positivt og inkluderende i ungefællesskaber
    • At respektere hinanden og reflektere over egen indvirkning på både nære og digitale fællesskaber
    • At lytte til og turde handle på egne grænser – både i det nære og i det virtuelle rum

    Relevante links:

    Antimobbestrategi

    Vi vil sikre et trygt klassefællesskab, hvor børn og unge trives. Vi vil lære skolens elever at tage ansvar for, at alle er med i fællesskabet.

    Alle skal tage ansvar for, at ingen mobbes eller ekskluderes. Vi ønsker, at vores elever får redskaber til at kunne deltage aktivt og ansvarligt i fællesskaber. Eleverne skal lære at inkludere deres klassekammerater som en naturlig del af hverdagens oplevelser.

    • Mobning er, når eleven oplever systematisk forfølgelse eller udelukkelse i skolens læringsmiljøer.
    • Mobning er, når uhensigtsmæssige eksklusionsprocesser medfører, at et barn vedvarende udelukkes fra fællesskabet.
    • Mobning er, når en negativ fortælling om et barn legaliserer udelukkelse fra et klassefællesskab

    Fri for Mobberi - 7 tips til forældre

    • Støt din barn i at lege med forskellige børn - både i skolen og i fritiden
    • Tal ordentligt om og til andre børn, forældre, pædagoger og lærere
    • Hold arrangementer for alle
    • Støt dit barn i at reagere, hvis en kammerat bliver udsat for noget uretfærdigt
    • Vis interesse for dit barns digitale liv
    • Spørg ind, hvis dit barn er ked af noget
    • Vær åben og positiv, hvis andre fortæller om deres barns udfordringer.