Generelle informationer
Se ferieplanen for skoleåret, vores ringetider, ordensregler og skolens nøgletal

Skolegård i regnvejr
- 1. lektion: 08:00 - 08:45
- 2. lektion: 08:45 - 09:30
- 3. lektion: 09:50 - 10:34
- 4. lektion: 10:35 - 11.20
- 5. lektion: 12:00 - 12:45
- 6. lektion: 12:45 - 13:30
- 7. lektion; 13:45 - 14:25
- 8. lektion: 14:25 - 15:10
- 9. lektion: 15:10 - 15:55
Ferieplan Kongevejens Skole skoleåret 2024/2025
- Sommerferien 2024
Sidste skoledag Fredag den 28. juni 2024
SFO og Klub åben Uge 27 (1. – 5. juli)
Fællespasning på LU Uge 28, 29 og 30
SFO og Klub åben uge 31 og 32 (29.juli – 9. juli)
Første skoledag Mandag den 12. august
- Efterårsferie 2024 Uge 42
SFO og klub åben Mandag d.14. oktober – fredag den 18. oktober
- Juleferien 2024
Sidste skoledag Fredag den 20. december 2024
SFO og klub Lukket 27. december 2024 – 3. januar 2025
Første skoledag Mandag den 6. januar 2025
- Vinterferie 2025 Uge 7
SFO og klub åben Mandag d.10. februar - fredag d.14. februar
- Påskeferie 2025 Mandag den 14. april – Mandag den 21. april
SFO og klub åben Mandag den 14. april – onsdag den 16. april
- Kristi Himmelfartsferie Torsdag den 29. maj –
SFO og klub lukket Fredag den 30. maj
- 2. pinsedag 2025 Mandag den 9. juni
- Grundlovsdag 2025 Torsdag den 5. juni
- Sommerferien 2025
Sidste skoledag Fredag den 27. juni 2025 - søndag den 10. august
SFO og klub åben Uge 27
Fællespasning på LU Uge 28, 29 og 30
SFO og klub åben Uge 30 og 31
Ferieplan Kongevejens Skole skoleåret 2025/2026
Sommerferie
Lørdag d. 28. juni - søndag d. 10. august
Første skoledag
Mandag d. 11. august
Efterårsferie
Lørdag d.11. oktober – søndag d.19. oktober
SFO og klub er åben
Juleferie
Lørdag d. 20. december - søndag d.4. januar
SFO og klub er åben: mandag d. 22. december
SFO og klub er lukket: tirsdag d. 23. december – fredag d. 2. januar
Vinterferie
Lørdag den 7. februar - søndag den 15. februar
SFO og klub er åben
Påskeferie
Lørdag d. 28. marts – mandag d. 6. april
SFO og klub er åben: mandag d. 30. marts – onsdag d. 1. april
Kristi Himmelfartsferie
Torsdag d. 14. maj – søndag d. 17. maj
SFO og klub er lukket: fredag d. 15. maj
2. pinsedag
Mandag d. 25. maj
SFO og klub er lukket
Grundlovsdag
Fredag d. 5. juni
SFO og klub er lukket
Sommerferie
Lørdag d. 27. juni –
SFO og klub er åben: uge 27
Fællespasning på Lundtofte Skole: uge 28, 29 og 30
SFO og klub er åben: uge 31 og 32
Indeholder:
• Formål med samtalen
• Deltagere ved samtalen
• Dagsorden for samtalen
• Notattekst
Dagsorden - Skoleudviklingssamtale forår 2024
Formålet med skoleudviklingssamtalen
I skoleåret 2022/23 blev skoleudviklingssamtalen obligatorisk jf. Folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe ramme for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen i et samarbejde mellem skolens ledelse og forvaltningen, hvor vi sammen stiller skarpt på skolens situationsbillede og skoleudvikling. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af skolens udfordringer, udviklingsområder og de udviklingsindsatser, der iværksættes fremadrettet. Skoleudviklingssamtalen skal tage afsæt i, hvordan elevernes læring, dannelse og trivsel bedst styrkes i skole, klub og SFO.
Under skoleudviklingssamtalen har vi fokus på skolens situationsbillede med fokus på udvalgt data, og hvilken betydning det har for skolens strategiske udvikling. Det er skolen, der har initiativretten til at beskrive de udviklings- og indsatsområder, samtalen skal fokusere på, men forvaltningen kan supplere med relevante fælles temaer.
Der skal if. folkeskoleloven være fokus på de faglige resultater i læsning og matematik, og I kan inddrage resultaterne fra Folkeskolens Nationale Overgangstest og/eller andre faglige resultater. Det er skolen, der udvælger de resultater, de ønsker at drøfte i skoleudviklingssamtalen.
I dette skoleårs udviklingssamtaler, skal vi som det fælles have fokus på de trivselsindsatser, og udvikling af skolens læringsmiljø med henblik på, at alle elever modtager undervisning tættest muligt på almenområdet. Øvrige indsatser fra årsaftalen kan også inddrages i drøftelserne.
I samtalen skal der i år inviteres relevante gæster med, der kan være med til at belyse skolens strategiske udvikling. Relevante gæster kan være elever, medarbejdere eller forældre, der enten deltager fysisk, eller som på alternativ vis kommer med et perspektiv i samtalen.
Efter skoleudviklingssamtalen mailer forvaltningen et kort notat (som I har mulighed for at kommentere på inden offentliggørelse), der skal gøres tilgængeligt på skolens hjemmeside jf.
§ 2 stk. 1, nr. 5, i lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne.
Fra skolen deltog:
Alle i skoleledelsesteamet
Fra CUP deltog:
Mette Rønø (skolechef)
Louise Hjorth-Jensen (skolekonsulent)
Program - Skoleudviklingssamtale 2024
Præsentation og rammesætning v. Mette
Roller og ansvarsområder bordet rundt.
Ca. 10 min.
Program v. Skolelederen
Oprids af valg af temaer, data og gæster i samtalen
Ca. 5 min.
Skolens fokus v. Skoleledelsen
Formålet er, at vi gennem punktet får et fælles overblik over, hvilke indsatser der allerede er i gang på skolen, og hvad de har skabt af værdi.
- Hvad har skolen haft af indsatsområder det seneste år?
- Hvilken værdi har indsatserne skabt?
Ca. 15 min.
Hvor er skolen nu? - skolens situationsbillede v. Skoleledelsen og gæster
Formålet er, at vi gennem punktet skaber et fælles billede af skolens situation og sammen bliver klogere på den udvalgte data.
Skolen bedes som forberedelse til mødet udvælge data, som I er mest optagede af, og som belyser skolens situationsbillede. Vi når ikke at drøfte alt data, så udvælg de mest relevante nedslag. Det kan både være noget, I er stolte af, som I gerne vil forstærke eller noget, der kalder på handling.
Data kan være:
- Test i dansk læsning og matematik (obligatorisk)
- Iagttagelser, fortællinger og oplevet kvalitet mv.
- Elevernes karakterer ved afslutning af skoleåret 2022-2023
- Trivselsdata
- Udvalgt indhold fra Dataarket
- Evt. andet
Suppler jeres fortælling om, hvor skolen lykkes med at udvikle læringsmiljøer, hvor flere elever trives og udvikler sig, med et eller flere praksiseksempler belyst af relevante gæster.
- Hvad har I gjort?
- Hvordan er det en succes?
- Hvorfor tror I, det er blevet en succes?
- Hvilke muligheder ser I for at udvikle på jeres praksissucces?
Ca. 70 min
Hvor skal skolen hen? v. Skoleledelsen
Formålet er, at vi gennem punktet skaber et fælles billede af skolens retning/strategi, og bliver konkrete på handlinger og ledelsesprioriteringer.
Under punktet fortæller skolen om, hvilke strategiske indsatser de på baggrund af skolens situationsbillede er mest optagede af i skoleåret, der ligger forud. Vi drøfter også, hvilke koblinger der er mellem skolens indsatser og de fælles kommunale indsatser inden for
elevtrivsel og udvikling af skolens læringsmiljø med henblik på, at alle elever modtager undervisning tættest muligt på almenområdet. Øvrige indsatser fra årsaftalen kan også inddrages i drøftelserne.
I drøftelsen inddrages også perspektiver omkring ledelseskraft og samarbejde:
- Hvordan prioriterer i ledelseskraft omkring indsatserne, så det bliver bæredygtigt?
- Hvordan kommunikerer I om indsatserne?
- Hvordan samarbejder I med Skolebestyrelsen og Elevrådet om skolens indsatser?
- Hvilken støtte har I eventuelt brug for fra forvaltningen eller fra andre, for at I kan lykkes med jeres indsatser?
Ca. 40 min.
Tjek ud v. Mette
Vi afslutter skoleudviklingssamtalen med, at alle om bordet fortæller, hvad de tager med fra skoleudviklingssamtalen.
Ca. 10 min.
NOTAT
På Kongevejens Skole havde ledelsen besluttet at invitere en række gæster, som deltog under hele mødet for at skabe så bredt et ambassadørskab som muligt blandt deltagerne. Gæsterne holdt på skift oplæg.
Læsning Skolen har evalueret resultaterne fra de nationale test i læsning i samarbejde med Center for Uddannelse og Pædagogik. Kongevejens Skoles testresultater ligger generelt over landsgennemsnittet. Skolen er dog opmærksom på enkelte klasser og grupper af elever, der har behov for en ekstra indsats.
På Kongevejens Skole er der en tydelig systematik i evalueringen af elevernes læsning og stavning gennem hele skoleforløbet. Der afholdes læsekonferencer, hvor både ledelse, læsevejleder og dansklærere deltager, så den fælles viden om elevernes læsning inddrages i planlægningen og gennemførelsen af den daglige undervisning. Skolen arbejder målrettet og systematisk med udvikling inden for skriftlighed og skrivedidaktik.
En læsevejleder og en dansklærer fortalte på samtalen om indsatser på læseområdet, hvor der bl.a. arbejdes med den røde tråd i danskfaget og en progressionsplan. Der afvikles flere fagteammøder om formiddagen, hvilket giver stor værdi i personalegruppen. Der er blevet indkøbt nye materialer, og der er blevet udarbejdet et overblik over, hvad eleverne skal kunne til prøverne i dansk.
Specialpædagogiske indsatser og ressourceteamet Der blev fortalt om en øget systematik i arbejdsgangene omkring specialpædagogiske indsatser, hvor der i år har været et særligt fokus på det skriftlige arbejde omkring elever med visiterede timer. En medarbejder fra ressourceteamet støtter skriveprocessen med henblik på at fremme en systematik og et værdigt sprog.
Det nye ressourceteam er vokset og arbejder nu i og udenfor undervisningen i alle afdelinger. Fokus er at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn, bl.a. ved at styrke forældresamarbejdet. I ressourceteamet arbejdes der også på at styrke dokumentationen i de pædagogiske indsatser, kvalitetsudvikle handleplaner og statusudtalelser. Ressourceteamet fremlagde også de udviklingsspor, som de vil være optagede af fremover, hvor co-teaching bl.a. blev nævnt.
Mentorordning for nyansatte Lærernes TR på skolen og en nyansat lærer fortalte om, hvordan skolen succesfuldt har arbejdet med at tage imod nyansatte lærere. Mentorordningen er inspireret af et oplæg fra Norge og betyder, at de nyansatte får en mentor, der støtter dem i opstarten. Skolen har nu udviklet en velkomstfolder til nyansatte og afholder møder med de nye medarbejdere, hvor relevante gæster fra skolen inviteres med. Der er også et tilbud om observation og feedbacksamtale i ordningen.
Morgenvært Underviserne møder ind i klasserne kl. 7:50 og tager imod eleverne. Telefonerne bliver afleveret, og der er tid til rolige samtaler med en voksen eller en kammerat. Skolen oplever, at den rolige start på dagen sætter en positiv stemning for resten af skoledagen.
Båndet Hver dag fra kl. 10-11:30 kan elever på mellemtrinnet eller udskolingen komme i "Båndet". Her kan eleverne modtage supplerende undervisning med specialpædagogiske tilgange og få talt med en voksen. De voksne i Båndet arbejder også med elever i ufrivilligt skolefravær. Eleverne fra Båndet har udtalt, at Båndet hjælper dem med at lade op, gør det lettere at arbejde og hjælper dem med at blive i skolen.
Klubben En medarbejder fra klubben fortalte om, hvordan der arbejdes med overgange fra SFO til klub, og hvordan samarbejdet mellem personalet i klubben og skolen er blevet styrket. Personalet fra klubben deltager f.eks. i oplæg om ordblindhed, så den nye viden kan smitte af på deres arbejde.
IT Skolens viceskoleleder fortalte om udviklingen på IT-området. Skolen har etableret en IT-helpdesk, som er åben i 3.-4. lektion, hvor både voksne og børn kan få hjælp til tekniske udfordringer. Skolen har også udviklet en systematik, der sikrer, at ordblinde elever får den korrekte understøttelse med LST (læse- og skriveteknologi) og sørger for, at deres computere er korrekt indstillet. Fremover vil skolen have mere fokus på, hvordan IT kan understøtte det pædagogiske arbejde, hvor skolen drømmer om at lave videovejledninger, udvikle et makerspace, udbyde IT-workshops og skabe et lydstudie.
Skolebestyrelsen To repræsentanter fra skolebestyrelsen fortalte om deres rolle på skolen, hvor de både fører tilsyn men også ser deres rolle som sparringspartner til ledelsen. Bestyrelsen holder møde med kontaktforældrene 1-2 gange om året, hvor der kommer et værdifuldt input til det videre arbejde. Bestyrelsen er rørte over medarbejdernes engagement og stræber efter at understøtte alt det gode, der sker på skolen.
Kort version Skolen har evalueret nationale testresultater i læsning, som ligger over landsgennemsnittet, men enkelte klasser kræver ekstra indsats. Ressourceteamet arbejder systematisk med specialpædagogiske indsatser og styrker forældresamarbejdet. En mentorordning hjælper nyansatte lærere med støtte fra erfarne kolleger. Morgenværter modtager eleverne tidligt for en rolig start på dagen. "Båndet" tilbyder supplerende undervisning og støtte til elever med udfordringer. Klubben fokuserer på overgange fra SFO til klub og samarbejder med skolen. Skolen har også udviklet en IT-helpdesk og støtter ordblinde elever med LST. Skolebestyrelsen fungerer som sparringspartner for ledelsen og engagerer sig i skolens udvikling.
Ordensregler
På den første rigtige sne-dag – skal alle lærere være gårdvagt i både 10- pausen og frokostpausen.
På alle andre dage med sne, har den normale gårdvagt og bagvagten tilsyn i frikvartererne sammen.
Aftaler med børnene:
- Man skal være gode ved hinanden og respektere nedenstående regler
- Der må ikke kastes med sne i skolegården
- Der må ikke kastes med is-klumper
- Man må ikke give hinanden en ”vasker
Indskolingseleverne må lege med sne på græsboldbanen bag indskolingshuset.
Eleverne fra mellemtrinnet og udskolingen må lege med sne på boldbanen, hvis denne er åben.
Når boldbanen er lukket, skal dette respekteres.
Vi ønsker, at vores frikvarterer skal være en god og tryg pause for vores elever. Vi er mange børn samlet på vores arealer, og vi har derfor formuleret følgende enkle retningslinjer.
Vi ønsker, at vi er en samlet skole og har derfor skabt mulighed for at være sammen på tværs.
Indskoling
- Man må være bag indskolingshuset på legepladsen og foran indskolingshuset i skolegården.
- Der er ingen boldspil, skateboard, rulleskøjter og løbehjul på flisearealet.
Mellemtrin
- Man være i skolegården og på boldbane.
- Tante/onkel- ordningen understøttes med, at dem der er det, må være bag indskolingshuset
Udskoling
- Man må være i skolegården og på boldbane
- Man må forlade skolens område i 12- frikvarteret.
Regler for alle – sikkerheden er vigtig
- Man må IKKE klatre i træer på Kongevejens Skole.
- I skolegården må man først bruge skateboard, rulleskøjter/sko, løbehjul, mooncars o.lign efter klokken 12.00
- Man udviser hensyn og følger de voksne anvisninger.
Tilsyn:
Der er tilsyn i gården, bag indskolingshuset og på skolens boldbane. Vagterne cirkulerer igennem frikvartererne på hele skolens område.
Kontakt informationer
Telefontider:
Mandag | 10:00 – 11:30 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 – 11:30 |
Onsdag | 10:00 – 11:30 |
Torsdag | 10:00 – 11:30 |
Fredag | 10:00 – 11:30 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Lukket Åben
Kongsvænget 10
2830 Virum
EAN: 5798008548727