Gå til hovedindhold

Overgang fra daginstitution til SFO

Vi arbejder for en tryg overgang fra institution til SFO- og skole

Indhold

    Da sammenhæng og overgange i børns liv har stor betydning, har vi særskilte mål og traditioner for de overgange, børnene oplever fra daginstitution til SFO/skole og senere fra SFO til klub.

    De kommende børnehaveklassebørn begynder 1. maj, hvor de er i SFO hele dagen.

    Vore mål er, at børnene:

    • Føler sig trygge i SFO og ved skolestart
    • Oplever et fællesskab og danner sociale relationer/venskaber
    • Opbygger fælles normer
    • Introduceres til skolens struktur og indhold
    • Støtter hinandens kvaliteter og bliver set
    • Føler lyst til viden og udvikling af færdigheder

    Dette opnår vi blandet andet ved at:

    • Modtage samtaleark om hvert enkelt barn fra daginstitutionerne, som er udfyldt i samarbejde med forældrene.
    • Holde introdag for kommende børnehaveklassebørn i april, hvor de besøger SFO og møder de voksne.
    • Børnene er omgivet af nogle af de samme voksne formiddag og eftermiddag. To af disse skal desuden følge dem i børnehaveklassen.
    • Have mange fællesaktiviteter som navnelege, sports- og bevægelseslege samt samtaler om, hvordan man hjælper alle med at føle sig godt tilpas i klassen.
    • Øve børnene i at veksle mellem at lytte og ytre sig, fortælle om egne oplevelser, lytte til oplæsning og genfortælle samtalers eller historiers indhold.
    • Have en daglig rytme med fælles og egen tid, frikvarterer og spisepauser med en strammere struktur om formiddagen og glidende overgang til eftermiddagene, der i højere grad er præget af selvforvaltning af tiden.
    • Benytte skoleforberedende materiale med dagens ord, temaer og opgaver med bl.a. bogstaver og tal.
      Præsentere børnene for de mange værksteder og aktivitetsmuligheder i SFO samt støtte dem i at benytte disse.
    • Besøge skolen, se det kommende klasselokale og møde den kommende børnehaveklasseleder før sommerferien.