Gå til hovedindhold

Engelsborgskolens retningslinjer for elever med ordblindhed samt for elever, der er i risiko for at udvikle senere ordblindhed

Læs mere om Engelsborgskolens retningslinjer for elever med ordblindhed samt for elever, der er i risiko for at udvikle senere ordblindhed

Indhold

    1. Formålet med retningslinjerne på Engelsborgskolen:

    • At opdage elever med ordblindhed så tidligt som muligt.
    • At beskrive skolens indsats for at forebygge ordblindhed.
    • At beskrive skolens indsats i forhold til elever med ordblindhed/i risiko for at udvikle ordblindhed.

    Hvad er ordblindhed?

    Ordblindhed/dysleksi er markante vanskeligheder med at lære at bruge skriftens lyd- princip.

    Disse vanskeligheder fører til besvær med at tilegne sig hurtig og sikker ordafkodning, som igen fører til begrænset læseforståelse. Det er ikke umuligt at lære det, men det er sværere for den ordblinde elev end for andre.

    Ordblindhed skyldes ikke generelle sproglige vanskeligheder, kognitive udfordringer i tænkningen eller udfordringer i arbejdshukommelsen.

     

    Centrale kendetegn:

    • Mange læsefejl i modstrid med skriftens lydprincip.
    • Vanskeligheder med at læse nye ord.
    • Lavere læsehastighed end normen.
    • Langvarige vanskeligheder med stavning.
    • Vedvarende vanskeligheder trods systematisk undervisning i skriftens lydprincip.

    Ordblindhed kan være arveligt.

     

    Hvordan findes elever med ordblindhed?

    • Via vores testprocedure gennem hele skoleforløbet opdages de fleste elever i risiko for at udvikle ordblindhed samt elever med ordblindhed.

    Enkelte elever vil vi ikke opdage via testning, da de er så dygtige til at kompensere for ordblindheden med forholdsvis sikre stave- og læsestrategier, på et niveau, der ikke giver mistanke om anledning til ordblindhed. Først når teksterne bliver mere omfattende og udfordrende, vil vanskelighederne begynde at vise sig, typisk på udskolingsniveau eller på gymnasieniveau.

     

    2. Den nationale Ordblinderisikotest:

    Ordblinderisikotesten er udarbejdet af Center for Læseforskning ved Københavns Universitet.

    Formålet med Ordblinderisikotesten er at bidrage til en tidlig identifikation af elever, der har forøget risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder (herunder ordblindhed). Man kan forebygge og reducere sådanne vanskeligheder væsentligt gennem en forstærket tidlig indsats. Derfor er det vigtigt allerede i indskolingen at forsøge at identificere de elever, der er i størst risiko og således har brug for en forstærket tidlig indsats med mere opmærksomhed og støtte i læseundervisningen.

    Testen kan tages i:

    • slutningen af børnehaveklassen (eller begyndelsen af 1. klasse)
    • midten af 1. klasse
    • slutningen af 1. klasse

    Det er kun læsevejledere på Engelsborgskolen, der må tage Ordblinderisikotesten.

     

    Den nationale ordblindetest:

    Undervisningsministeriet har i samarbejde med Socialstyrelsen, Center for Læseforskning på Københavns Universitet og skoleforskningsprogrammet IUP ved Århus Universitet udviklet en national ordblindetest – i det følgende blot benævnt Ordblindetesten. Testen kan afvikles fra marts til og med juni i 3. - 9.kl., og som udgangspunkt skal testen kun afvikles én gang i skoleforløbet.

    Testen kan scores i rødt felt (ordblind), gult felt (fonologisk usikker) eller grønt felt (ikke ordblind).

    Det er kun læsevejledere på Engelsborgskolen, der må tage ordblindetesten.

    Forældre har ret til, at barnet kan blive testet én gang med Ordblindetesten i 3. - 9. klasse ved grundet bekymring.

    Læsevejlederne informerer løbende skolens leder og Center for Uddannelse og Pædagogik

    (Læsekonsulenten) om resultaterne af de ordblindetests, der gennemføres på skolen.

     

    Hvordan forebygges ordblindhed for elever i risiko for at udvikle ordblindhed?

    På baggrund af testresultater tilbydes supplerende undervisning for elever i risiko for at udvikle ordblindhed i det omfang, der er timer til det (med afsæt i den kommunale ressourcetildeling).

     

    Testoversigt og indsatser på Engelsborgskolen:

    Supplerende undervisning er kursusforløb på små hold af 8-10 ugers varighed, der varetages af lærere tilknyttet Kompetencehuset. Der laves før-test og efter-test ved forløb, forældrene orienteres og evalueringen arkiveres i klasseloggen på Intra.

     

    3. Den supplerende undervisning i indskolingen betragtes som forebyggende.

    I indskolingen er der tilknyttet en sporlærer til hvert spor (a, b, c, d og e), som varetager testning på eget spor, og på baggrund af testresultater tilbydes supplerende undervisning på små hold.

    På mellemtrinnet og i udskolingen har vi ikke længere sporlærere, som følger a-e-sporet, men Kompetencehuset tilbyder supplerende undervisning til ordblinde elever og elever i andre skriftsproglige vanskeligheder.

    Oversigt indsatser omkring læsning og ordblindhed på Engelsborgskolen

    0-5 årgang Test Hvem Indsats (supplerende undervisning)

    0. klasse

    Sprogvurdering af alle elever i starten af 0. klasse med henblik på at iværksætte en sprogstimulerende indsats for de elever, der har behov.

    Ordblinderisikotesten tages i slutningen af børnehaveklassen på bekymringselever.

    0. klasses lærer i samarbejde med sporlærer.

    Screening af bekymringsbørn i februar/marts på baggrund af Sprogvurdering.

    Sporlærer

    I foråret 0. klasse tilbydes et
    Bogstav- og lydkursus efter
    behov.

    Ordblinderisikotesten
    tages i slutningen af
    børnehaveklassen på
    bekymringselever.

    Læsevejleder

    1. klasse

    IL-basis i august.

    Sporlærer

    På baggrund i testresultater
    tilbydes et Lydlærekursus.

    Ordlæseprøve 1
    Før-test i august/september
    Efter-test (kommunalt
    bestemt) i marts måned.
    Elever, der placerer sig i
    kategorien ”Erkendelse”
    eller derunder, afdækkes
    yderligere med henblik på
    at iværksætte en særlig
    tilrettelagt indsats.

    Sporlærer i samarbejde med læsevejleder

    Ordblinderisikotesten
    tages i midten af 1. klasse
    og i slutningen af 1. klasse
    på bekymringselever.

    Læsevejleder

    2. klasse

    Læsemåler (individuel
    læseprøve) på
    bekymringsbørn.

    Sporlærer

    På baggrund af testresultat
    tilbydes læsekursus.

    Nonords-diktat fra DVO i
    aug. + juni

    Sporlærer

    Obligatorisk national test i
    læsning i marts-april.
    Elever, der placerer sig i
    kategorierne "mangelfuld
    præstation" eller i "ikke
    tilstrækkelig præstation"
    afdækkes med individuel
    testning.

    Dansklærer
    Vejledning af læsevejleder

    ST 2 (Staveprøve)

    Dansklærer
    Vejledning af læsevejleder.

    3. klasse

    Sætningslæseprøve 2.
    Før-test i
    august/september.
    Efter-test (kommunalt
    bestemt) i marts måned.
    Elever, der placerer sig i
    kategorien ”Erkendelse”
    eller derunder, afdækkes
    yderligere med henblik på
    at iværksætte en særlig
    tilrettelagt indsats

    Sporlærer tager testen.
    Vejledning af
    læsevejleder

    På baggrund af testresultat
    tilbydes læsekursus

    VAKS-kursus tilbydes i
    foråret til elever i risiko for
    ordblindhed.

    VAKS er et systematisk
    specialundervisningsmateriale til ordblinde børn

    Staveprøve 2 (januar og
    juni)

    Læsevejleder

    Supplerede undervisning
    tilbydes (stavekursus).

    4. klasse

    Læseprøve (SL40)

    Læsevejleder

    Supplerende undervisning i
    anvendelsen af
    kompenserende IT samt
    læse-/stavekursus.

    Obligatorisk national test i
    læsning for alle elever i
    marts-april. Elever der
    placerer sig i kategorierne
    "mangelfuld præstation"
    eller i "ikke tilstrækkelig
    præstation" skal
    afdækkes individuelt med
    andet materiale. Ved
    begrundet mistanke om ordblindhed anvendes
    den nationale
    ordblindetest.

    Dansklærer
    Vejledning af læsevejleder

    5. klasse

    ST5 (staveprøve) for alle
    elever i maj måned.
    Elever der på C-skalaen
    scorer C2 eller lavere skal
    afdækkes individuelt med
    andet materiale. Ved
    begrundet mistanke om
    ordblindhed anvendes
    den nationale
    ordblindetest.

    Læsevejleder

    Supplerende undervisning i
    anvendelsen af
    kompenserende IT samt
    læse-/stavekursus

    6. klasse

    Obligatorisk national test i
    læsning for alle elever i
    marts-april. Elever der
    placerer sig i kategorierne
    "mangelfuld præstation"
    eller i "ikke tilstrækkelig
    præstation", skal
    afdækkes individuelt med
    andet materiale. Ved
    begrundet mistanke om
    ordblindhed anvendes
    den nationale
    ordblindetest.

    Dansklærer
    Vejledning af læsevejleder

    Supplerende undervisning i
    anvendelsen af
    kompenserende IT samt
    læse-/stavekursus

    7. klasse

    Staveprøve 4

    Læsevejleder

    Supplerende undervisning
    (Stavekursus)

    Tekstforståelse Cloze
    (marts)

    Læsevejleder

    Supplerende undervisning
    (Læsekursus)

    8. klasse

    Obligatorisk nationale test i læsning for alle
    elever i marts-april. Elever
    der placerer sig i
    kategorierne "mangelfuld
    præstation" eller i "ikke
    tilstrækkelig præstation",
    skal afdækkes individuelt
    med andet materiale. Ved
    begrundet mistanke om
    ordblindhed, bliver eleven testet ved hjælp af Ordblindetesten.

    Læsevejleder

    Supplerende undervisning
    (Stave og læsekurser)

    9. klasse

    Læsevejleder

    Supplerende undervisning (Prøveforberende opgaver)

    Elever, hvor der er mistanke om ordblindhed:

    Selv med en systematisk og målrettet indsats vil der stadig være elever, der har en langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde. De elever, hvor der er en begrundet mistanke om ordblindhed, testes derfor med Ordblindetesten. Dette kan tidligst ske i marts 3. klasse. Den nationale ordblindetest tages først i anvendelse, når der er foregået et grundigt forarbejde, så Ordblindetesten vurderes ud fra et kvalificeret grundlag. Der foretages en helhedsvurdering af barnet ud fra klassetest, individuel testning og samtale om eleven med lærere og forældre.

    Hvis eleven har familiemedlemmer, som er ordblinde, er der muligvis tale om en arvelig familiemæssig disposition for ordblindhed. Dette underbygger behovet for at undersøge eleven med Ordblindetesten.

    Procedure for afvikling af og opfølgning på ordblindetesten (testperiode marts –juni i 3. -9. klasse):

    • I dialog med dansklæreren og hjemmet vurderes det, om ordblindetesten skal tages.
    • Før testen tages, hjemsendes "Bemyndigelseserklæring" til forældre. Erklæringen underskrives af forældre, før testen tages.
    • Testresultatet formidles i forlængelse af testning via opringning.
    • For elever, der er testet ordblinde udarbejdes en handleplan med særligt tilrettelagt undervisning, og både resultat og handleplan overleveres ved et møde med forældre. Jvf. lov om skole/hjem-samarbejde i folkeskolen forventes et tæt opfølgende samarbejde med forældre, og det aftales ved mødet, hvordan henholdsvis skole og hjem støtter eleven.
    • Ved individuelt skøn ansøges om plads i kommunens læseklassetilbud eller Mentorlight forløb i samarbejde med forældre.
    • Den ordblinde elev indmeldes i "Nota" (et online bibliotek og videnscenter for mennesker med syns- og læsehandicap).
    • Eleven tilbydes kompenserende it-støtte, såfremt det vurderes, at eleven har tilstrækkelige kognitive forudsætninger og er motiveret for at udnytte den kompenserende it-støtte. Kompenserende it skal give den ordblinde elev bedre deltagelsesmuligheder i alle fag.
    • Der tilbydes forældrekursus i kompenserende it med henblik på at give forældre god mulighed for at støtte barnet i hjemmet. Opbakning fra hjemmet er en forudsætning for, at eleven får succes med den kompenserende it.
    • Den ordblinde elev tilbydes at gå til prøve på særlige vilkår jvf. prøvebekendtgørelsens §28, der har til formål at ligestille elever med psykiske, fysiske eller intellektuelle funktionsnedsættelser med andre elever i prøvesituationen.
    • Ved ordblindhed hos elever i udskolingen videregiver læsevejleder information om funktionsnedsættelsen til Ungdomsuddannelsesvejleder i kommunen med henblik på, at eleven i det videre forløb efter grundskolen kan få kompensation for funktionsnedsættelsen. Procedure for information om ordblindhed til klassens lærere og elever:
    • Læsevejledere deltager i teammøder, hvor der gives information om ordblindhed, og der gives anvisninger på, hvordan den ordblinde elev bedst muligt kan deltage i almenundervisningen. Dette sikres ligeledes ved overgang mellem afdelingerne. Klassens lærere indmeldes i Nota.
    • Der tilbydes information om ordblindhed og vises video på YouTube om dette til klassen.