Gå til hovedindhold

Mål 1a: 90% mindre CO2-udledning i 2030

I Lyngby-Taarbæk kommune vil vi forsøge at begrænse vi udledningen af drivhusgasser til atmosfæren, herunder udledning der stammer fra transport, el, varme mv.

Indhold

    1990 er det år, der tages udgangspunkt i internationalt, når man skal beregne  CO2-reduktioner. Kommunen har ikke nogen tal for CO2-udledningen for 1990, og derfor  tages der udgangspunkt i de nationale opgørelser, som viser at CO2-udledningen er reduceret med cirka 35% fra 1990 til 2018. CO2-udslip forbundet med materialeproduktion udenfor Lyngby-Taarbæk Kommune er ikke omfattet af de eksisterende CO2-beregninger, men det forventes  at der kommer nationale retningslinjer for, hvordan udledningerne på sigt kan indarbejdes i den kommunale CO2-beregning. I Lyngby-Taarbæks Bæredygtighedsstrategi behandles udledning fra energiproduktion og energiforbrug under fokusområde 1, “CO2, energi og transport”, mens indsatser omkring forbrug, og materialeproduktion, herunder byggematerialer, behandles under fokusområde 3, “Ansvarligt ressourceforbrug”. I DK2020 planen er der lavet en lignende opdeling. 

    Mål 1a

    Udsnit af illustrationen "Sammen om et bæredygtigt Lyngby-Taarbæk"

    Planlægning på tværs

    Det samlede energisystem og store dele af den offentlige transport krydser kommunegrænserne. Derfor planlægger kommunen via regionale samarbejde at holde fokus på helheden og det samlede system. Kommunen søger altid at fremme de bedste løsninger for det samlede system.

    Det vil vi gøre

    • Strategisk Energiplan skal revideres i perioden 2020-2021, og planen skal fastlægge, hvordan kommunen opnår 90 %-målet gennem konkrete indsatser. Planen skal omfatte en ny plan for fjernvarmeudbygning, og beskrive potentialet for lavtemperaturfjernvarme, nærvarmeløsninger og geotermi (jordvarme). Den vil tydeligt pege på løsninger for de områder i kommunen, der ikke forventes at kunne forsynes med fjernvarme.