Det lokale Trafiksikkerhedsråd
Læs mere om Lyngby-Taarbæk Kommunes lokale Trafiksikkerhedsråd
Læs mere om Lyngby-Taarbæk Kommunes lokale Trafiksikkerhedsråd
at drøfte aktuelle emner og tiltag til fremme af trafiksikkerheden og tilgængeligheden i kommunen for alle trafikanter
Der afholdes årligt 2 ordinære møder i Det Lokale Trafiksikkerhedsråd.
Medlemmer består af 1 repræsentant for henholdsvis:
Henvendelser vedrørende Det lokale Trafiksikkerhedsråd kan rettes til trafikmobilitet@ltk.dk
Mødedeltagere:
Richard Sandbæk (formand for Teknikudvalget), Martin S. Friis
(Nordsjællands Politi), Jeanette Astrup (Skolerådet), Henrik Brade (Seniorrådet), Niels
Grüntelberg (Dansk Fodgænger Forbund), Annette Bredmose (Dansk blindesamfund),
Nina Schmidt (personlige assistent for Annette Bredmose), John Halkær Kristiansen (LTK,
afdelingsleder i Trafik og Mobilitet), Søren Ertløv Hansen (LTK, Trafik og Mobilitet), Jane
Drejer Nielsen (LTK, Plan og Erhverv), Mette Dam Mikkelsen (LTK, Trafik og Mobilitet) og
Jytte Olander (LTK, Trafik og Mobilitet).
Afbud:
Niels Wellendorf (Cyklistforbundet), Karen Hornshøj-Møller (Danske
Handicaporganisationer) og Dennis Lange (FDM).
Der er p.t ikke nogen repræsentant for Færdselskontaktlærerne
Dagsorden:
Referat:
AD1: Richard bød velkommen og gennemgik dagsordenen
AD2: Der var kort præsentationsrunde
Under præsentationen blev der stillet følgende spørgsmål:
AD3:
Status for letbanen:
Søren Ertløv Hansen informerede om status for letbanearbejdet på henholdsvis Buddingevej, Lyngby Centrum, Klampenborgvej og Lundtoftegårdsvej. Præsentation er vedlagt som bilag 1.
Foruden det der er vist i præsentationen informerede han om, at krydset Klampenborgvej/Lyngby Hovedgade forventes retableres inkl. lydfyr ultimo jan 2023, og hvor trafikken bliver dobbeltrettet på Lyngby Hovedgade igen. [Letbaneselskabet har efterfølgende oplyst at de forventer, at signalmaster mv. opsættes som det afsluttende arbejde. Afspærring mv bliver ikke rykket tilbage før det permanente anlæg er klar].
Der blev stillet følgende spørgsmål:
Status og proces for Udviklingsplan for Kgs. Lyngby:
Jane Drejer Nielsen genbesøgte visionen for Kgs. Lyngby Centrum, hvilke områder i centrum der arbejdes med, og processen. Præsentationen er vedlagt som bilag 2.
Team SLA blev vinderen af Parallelopdraget for Kgs. Lyngby, og kommunen har indgået aftale med dem om udarbejdelse af udviklingsplan for Kgs. Lyngby. Jane gennemgik de opgaver vedr. trafik som Team SLA skal undersøge og komme med forslag til, som omfatter en strategi for trafik og parkering, herunder udarbejde parkeringsregnskab for parkeringspladser der nedlægges til at skabe rum for byudvikling.
De skal udarbejde plan for indretning af Lyngby Hovedgade, blandt andet på baggrund af evaluering af forsøg med ensretning og med input fra interessentworkshoppen.
Der skal udarbejdes skitseprojekt for området ved rådhus, Lyngby torv, Letbanestations og parkeringshus på Kastanievej, blandt andet under hensyntagen til nye strømme af fodgængere og cyklister mellem de enkelte funktioner.
Det undersøges om det er muligt at placere en musikskole på Jernbanepladsen, samt om der er plads på denne lokation til musikskole i kombination med koncertsal.
Det forventes at fagudvalg og KMB behandler forslag til udviklingsplan forår 2023, hvorefter at der vil være en offentlig høringsfase.
Der blev stillet følgende spørgsmål:
AD 4: Forslag til ny Trafiksikkerhedsplan 2023-2027
Præsentationen er vedlagt som bilag 3.
Mette Dam Mikkelsen fortalte om formålet med trafiksikkerhedsplanen samt de analyser, undersøgelser, workshop, borgerundersøgelse og borgerhenvendelser som planen bygger på, og som danner baggrund for målsætningerne og de 5 udpegede fokusområder:
Krydsulykker, Lette trafikanter, Skoleveje, Højhastighed og Unge bilfører. Der er for hver af de 5 fokusområder udarbejdet forslag til virkemidler for at nå målsætningerne.
Der er udarbejdet liste med dels ulykkesbelastede lokaliteter og dels utrygge lokaliteter. De ulykkesbelastede lokaliteter er prioriteret ved en samfundsøkonomisk analyse efter førsteårsforrentning (FYR), svarende til anbefalingerne i Vejdirektoratets håndbog ’Trafiksikkerhedsberegninger og ulykkesbekæmpelse’ fra 2015.
De utrygge lokaliteter er prioriteret efter en opsat prioriteringsmodel, hvor der ud over økonomien også lægges vægt på udvalgte parametre der både dækker trafiksikkerhed og tryghed.
Forslag til trafiksikkerhedsplanen indeholder en liste med 5 prioriterede ulykkesbelastede lokaliteter inkl. løsningsforslag samt en liste med 27 prioriterede utrygge lokaliteter inkl. løsningsforslag.
Trafiksikkerhedsplanen indeholder ligeledes forslag til etablering af hastighedszoner i lokalområder.
Der blev stillet følgende spørgsmål:
Der var forslag om, at der til næste møde skal være en gennemgang af de enkelte projekter i trafiksikkerhedsplanen
AD 5: Næste møde er forår/sommer 2023
Ønsker du at få tilsendt referater af tidligere møder eller bilag til mødereferater kan du kontakte trafikmobilitet@ltk.dk