P-afgift
Hvis du har fået en p-afgift i Lyngby-Taarbæk Kommune
Hvis du har fået en p-afgift i Lyngby-Taarbæk Kommune
Grundet tekniske problemer, kan det ske, at man modtager 2 partshøringer i forbindelse med indsendelse af en klage.
Parkeringskontrollen medvirker til, at Lyngby-Taarbæk kommune forbliver et rart sted at færdes – også som fodgænger og cyklist. Blandt andet derfor, er det vigtigt, at bilisterne overholder reglerne for parkering.
Hvis du vil klage over din p-afgift, kan det ske via vores selvbetjeningsløsning (NemID/MitID). Der oprettes en klagesag pr. parkeringsafgift.
Du skal have følgende klar, inden du klager over din p-afgift (p-bøde):
Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du sende en fornyet klage. Se kontaktoplysninger på denne side.
Du skal være opmærksom på, at en fornyet klage ikke betyder, at din afgift sættes i bero. Det betyder, at du skal betale selv om du har fornyet din klage. Får du medhold i den fornyede klage vil du få pengene igen.
Hvis du ønsker din sag indbragt for fogedretten kan du kontakte os via digital post. Se kontaktoplysninger på denne side.
Du vil løbende blive orienteret om forløbet af Fogedretssagen.
Betaler du ikke din afgift, eller klager over afgiften, udsender Lyngby-Taarbæk Kommune en betalingspåmindelse 12 hverdage efter p-afgiftens forfaldsdato. Påmindelsen har en betalingsfrist på 7 hverdage.
1. betalingspåmindelse for parkeringsafgifter er gratis.
En parkeringsudgift udgør som udgangspunkt 510 kr.
I særlige tilfælde forhøjes afgiften til 1.020 kr. det gælder ved følgende overtrædelser:
Da der er tale om en afgift, kan du ikke få den nedsat. Det er dog muligt at få udsat betalingen, eller få den delt i maksimum tre rater afhængigt af dine økonomiske forhold.
Hvis du ønsker at udsætte din betaling, eller at få en afdragsordning skal du kontakte kommunens opkrævning, det kan du gøre her på telefon 4597 3100.
Du kan læse på din p-afgift, hvorfor du har modtaget den. Der fremgår under forseelsespunktet.
Ønsker du ikke at benytte selvbetjeningsløsningen til at indsende din klage, kan du klage ved at kontakte os på anden vis. Vores kontaktoplysninger fremgår af denne side.
Du kan klage over afgiften til Lyngby-Taarbæk Kommune, hvis du mener afgiften er uberettiget pålagt.
I henvendelsen forklares kort, hvorfor afgiften er uberettiget. Parkeringsafgiftens løbenummer og bilens registreringsnummer skal fremgå tydeligt. Klager uden korrekt registreringsnummer og løbenummer, vil dog ikke have opsættende effekt.
Når parkeringskontoret modtager klagen, vil du inden for 10 hverdage modtage en afgørelse eller en partshøring. Inddrivelsen af din p-afgift vil blive sat i bero, indtil klagen er afgjort.
I forbindelse med partshøringen indbydes du til at kommentere skriftligt på de fremsendte oplysninger - inden for 15 hverdage efter partshøringen, .
Hvis vi ikke hører fra dig inden for 15 hverdage eller hvis sagen er fuldt belyst, vil klagen efterfølgende blive afgjort på baggrund af de samlede oplysninger i sagen, herunder også de oplysninger du har indsendt.
Får du ikke medhold af Parkeringskontoret, og undlader du at betale afgiften, vil sagen blive overgivet til Gældsstyrelsen.
Hvis du fortsat er uenig i afgørelsen, kan køretøjets registrerede ejer eller bruger henvende sig til parkeringskontoret og bede om, at få sagen prøvet i fogedretten. Det kræver dog, at afgiften ikke er betalt.
Omkostninger forbundet med fogedsagsbehandlingen skal du selv betale, medmindre du får fuldt ud medhold i fogedretten.
I forbindelse med at Lyngby-Taarbæk Kommune registrer personoplysninger om dig ifm. udstedelse af afgift, bliver vi dataansvarlig for dine personoplysninger. Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål: identificere dig som ejer af bilen, udstedelse af afgift, og behandling af eventuel klage.
Grundlaget for behandling af dine oplysninger er databeskyttelsesloven artikel 6, stk. 1, litra e, databeskyttelsesloven § 8, stk. 1 § 11, færdselslovens § 122a og bekendtgørelse nr. 877 af 25. juni 2018 om vejmyndighedernes parkeringskontrol. Vi behandler personoplysninger om dig i kategorien almindelige personoplysninger (fx navn, bilens reg.nr, din adresse) strafbare forhold (afgiften) og eventuel følsomme personoplysninger i sager om handicap, hvor det er relevant for sagens behandling.
Vi videregiver eller overlader dine personoplysninger, i det omfang det er relevant, til andre myndigheder herunder Gældsstyrelsen, Politi med flere.
De personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig er omfattet af kommunens journaliseringspligt. Oplysninger bliver som udgangspunkt opbevaret i 5 år efter sagens afslutning, medmindre andet følger af gældende lovgivning.
Du har efter databeskyttelsesforordningens artikel 15 – 18 og 20 - 21 en række rettigheder i forhold til vores behandling af personoplysninger om dig, hvilket du til enhver tid kan rette henvendelse om:
• At blive orienteret om indsamling, behandling og videregivelse
• Indsigt i behandlingen af personoplysninger.
• Retten til at gøre indsigelse mod behandlingen af personoplysninger
• Berigtigelse, sletning, begrænsning eller udlevering af personoplysninger.
Beløbet skal være indbetalt inden 10 dage via din bank eller netbank. Betalingsoplysningerne står på selve talonen.
Kontakt Opkrævningsafdelingen på telefon 4597 3100, hvis du har spørgsmål til henstand eller afdragsordning.
Betales parkeringsafgiften ikke udsendes en påmindelse. Betales denne ikke, vil der blive udstedt 1 rykkerskrivelse, som pålægges et gebyr på 250 kr. Hvis der fortsat ikke indbetales, vil kravet blive fremsendt til inddrivelsesmyndigheden SKAT, der herefter inddriver beløbet fx ved udlæg og eller lønindeholdelse. Ved udlæg udløses retsafgift på mindst 300 kr. og et yderligere gebyr. Pålæg om lønindeholdelse udløser også et gebyr på 250 kr.
Når parkeringsafgiften ikke betales til tiden registreres du i Det Centrale Fordringsregister, og vil først bliver slettet når restancen er betalt.
Du kan ikke få en parkeringsafgift nedsat, heller ikke selvom du eksempelvis er studerende på SU, lærling, modtager overførselsindkomst eller er pensionist.
Hos Opkrævningen kan du høre om dine muligheder for at sætte en regning i bero eller indgå en afdragsordning. Hvis du har gæld til kommunen, kan Opkrævningen hjælpe dig med at lave en plan for, hvordan du betaler afdrag.
Opkrævningen kan kontaktes på telefon nr. 4597 3100.
Hvis du skal betale en parkeringsafgift fra Lyngby-Taarbæk kommune fra udlandet, skal du benytte disse oplysninger:
Bankoverførsel fra udlandet:
Iban.nr. DK6430000009021000
Swiftnr. Dabadkkk