En analyse fra 2020 viser, at der skal uddannes omkring 3.000 flere SOSU-elever årligt, hvis der fremadrettet skal være nok medarbejdere til at løse velfærdsopgaverne på ældreområdet i takt med det stigende antal ældre.
Derfor har vi har brug for at gøre det mere attraktivt og styrke lysten til at søge ind på SOSU- uddannelserne samt reducere frafaldet, så flere bliver uddannet. På landsplan er der allerede taget initiativer, herunder fx med aftalen om løn til voksenelever under grundforløbet og flere lærepladser. Uddannelsesteamet i Lyngby-Taarbæk Kommune er også allerede godt rustet med attraktive tilbud til vores elever. Vi kan styrke det endnu mere med yderligere lokale initiativer.
Delpakkens elementer
-
Fra elev til ansat
Fra elev til ansat – der gennemføres kompetencesamtaler og gives mulighed for at søge en ledig stilling op til 4 måneder før endt elevtid.
-
Optag af flere voksenelever
Der optages flere voksenelever, herunder ufaglærte og brancheskiftere.
-
AMU- uddannelse til daglige praktikvejledere
Der tilbydes AMU-uddannelse til daglige praktikvejledere for at understøtte høj faglig kvalitet i vejledningen.
-
Tid til praktik-vejledning
Tid til praktikvejledning indarbejdes i elev og praktikvejleders arbejdsplan for at understøtte den tilsigtede progression i uddannelsen gennem løbende feedback, sparring og fælles refleksion.
-
Elever i normeringen
Elever indgår i normeringen med udgangspunkt i kompetence profilen for den respektive praktikperiode og ud fra konkret og individuel vurdering af den enkelte elevs faglige kompetencer og færdigheder.
-
Sociale aktiviteter og fagligt netværk
Der prioriteres tid til sociale aktiviteter og fagligt netværk for eleverne.
-
Fastholdelsesmedarbejder
Uddannelsesteamet har en fastholdelsesmedarbejder, der arbejder med at understøtte elever i deres uddannelsesforløb for at forebygge frafald.
-
Faste fuldtidsvejledere i hjemmeplejen
Der ansættes faste fuldtidsvejledere uden for normeringen, som har til opgave at give en fokuseret og struktureret vejledning af SOSU-elever, som er i praktik i hjemmeplejen.
-
Uddannelsesforløb til ikke uddannede
Der skabes øget opmærksomhed på at tilbyde uddannelsesforløb for de ikke-uddannede (Protokollat 4), herunder ved i stillingsopslag at tydeliggøre forventning om at gå fra ufaglært til faglært efter et års ansættelse.
-
Løbende rekrutteringskampagner
Løbende rekrutteringskampagner samt kommunikationsindsatser om uddannelserne på uddannelsesinstitutioner og i folkeskolen.