Delpakke 3 – Flere elever og bedre tilbud til elever
Læs mere om delpakke 3 – Flere elever og bedre tilbud til elever
En analyse fra 2020 viser, at der skal uddannes omkring 3.000 flere SOSU-elever årligt, hvis der fremadrettet skal være nok medarbejdere til at løse velfærdsopgaverne på ældreområdet i takt med det stigende antal ældre.
Derfor har vi har brug for at gøre det mere attraktivt og styrke lysten til at søge ind på SOSU- uddannelserne samt reducere frafaldet, så flere bliver uddannet. På landsplan er der allerede taget initiativer, herunder fx med aftalen om løn til voksenelever under grundforløbet og flere lærepladser. Uddannelsesteamet i Lyngby-Taarbæk Kommune er også allerede godt rustet med attraktive tilbud til vores elever. Vi kan styrke det endnu mere med yderligere lokale initiativer.
Delpakkens elementer
Fra elev til ansat – der gennemføres kompetencesamtaler og gives mulighed for at søge en ledig stilling op til 4 måneder før endt elevtid.
Der optages flere voksenelever, herunder ufaglærte og brancheskiftere.
Der tilbydes AMU-uddannelse til daglige praktikvejledere for at understøtte høj faglig kvalitet i vejledningen.
Tid til praktikvejledning indarbejdes i elev og praktikvejleders arbejdsplan for at understøtte den tilsigtede progression i uddannelsen gennem løbende feedback, sparring og fælles refleksion.
Elever indgår i normeringen med udgangspunkt i kompetence profilen for den respektive praktikperiode og ud fra konkret og individuel vurdering af den enkelte elevs faglige kompetencer og færdigheder.
Uddannelsesteamet har en fastholdelsesmedarbejder, der arbejder med at understøtte elever i deres uddannelsesforløb for at forebygge frafald.
Der ansættes faste fuldtidsvejledere uden for normeringen, som har til opgave at give en fokuseret og struktureret vejledning af SOSU-elever, som er i praktik i hjemmeplejen.
Der skabes øget opmærksomhed på at tilbyde uddannelsesforløb for de ikke-uddannede (Protokollat 4), herunder ved i stillingsopslag at tydeliggøre forventning om at gå fra ufaglært til faglært efter et års ansættelse.
Løbende rekrutteringskampagner samt kommunikationsindsatser om uddannelserne på uddannelsesinstitutioner og i folkeskolen.
Der prioriteres tid til sociale aktiviteter og fagligt netværk for eleverne.