Beredskab til forebyggelse og håndtering af vold, overgreb eller digitale krænkelser

Lyngby-Taarbæk Kommune skal være et godt sted at vokse op. Lyngby-Taarbæk Kommunes dagtilbud, skoler, klubber mv. skal være trygge og sikre steder, der bidrager til, at børnene får en tryg opvækst.

Kommunen har udarbejdet et beredskab, som skal medvirke til at gøre alle fagpersoner på børne- og ungeområdet opmærksomme på tegn og signaler på mistrivsel, der kan betyde, at barnet har været udsat for vold, seksuelle overgreb eller digitale krænkelser og som giver konkrete anvisninger til, hvordan man som fagperson skal reagere, hvis man får viden eller mistanke om, at et barn har været udsat for vold, seksuelle overgreb eller digitale krænkelser.

Beredskabet retter sig mod hele Lyngby-Taarbæk Kommune, herunder skoler, dagtilbud, klubber, fritids- og idrætsområdet, plejefamilier og andre steder, hvor medarbejdere beskæftiger sig med børn og unge.