Gå til hovedindhold
Du er her:

Patientsikkerhed og utilsigtede hændelser

Hjælp os til at blive endnu bedre!

Hvis du som borger eller pårørende i Lyngby-Taarbæk Kommune oplever, at noget er gået galt eller kunne være gået galt i forbindelse med behandling eller pleje på det kommunale område, herunder botilbud, tandplejen, sundhedsplejen, træning/ genoptræning samt hele pleje- og omsorgsområdet, kan du sende en beskrivelse af din oplevelse. Vi kalder det at rapportere en utilsigtet hændelse. 

Hvad er en utilsigtet hændelse?

Ved en utilsigtet hændelse forstås "en begivenhed, der forekommer i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed, herunder præhospital indsats, eller i forbindelse med forsyning af og information om lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og som enten er skadevoldende eller kunne have været skadevoldende ("nær-hændelser"), men forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre omstændigheder."(Sundhedsloven, kapitel 61 § 198).

Rapportering af en utilsigtet hændelse

Rapportering af en utilsigtet hændelse er ikke en klage, men en mulighed for at give din viden videre, så vi kan lære noget af den og blive bedre til at forebygge at det sker igen. 

Selvom du rapporterer en utilsigtet hændelse, kan du stadig godt klage eller søge erstatning.

 

RAPPORTER EN UTILSIGTET HÆNDELSE HER 

Borger pårørende:

Sundhedsprofessionel/ medarbejder:

 

I Lyngby-Taarbæk Kommune arbejder både medarbejdere og ledelse målrettet med at forebygge forekomsten af de utilsigtede hændelser. Man kan sige, at jo flere rapporteringer vi ser, jo klogere bliver vi. Sundhedspersonalet og ledelsen kan hermed blive opmærksomme på hændelser og forebygge at de gentages eller begrænse forekomsten af dem.

Hvad skal rapporteres?

Medarbejdere på det kommunale område har også rapporteringspligt af utilsigtede hændelser, der f.eks. opstår i forbindelse med: 

medicin, infektioner, tryksår, fald, dokumentation, ved udskrivelse fra hospital eller overgange mellem kommunale enheder.

 

Efter rapportering

Er man patient eller pårørende, deltager man ikke i den videre handlingsproces, men man har bidraget til mulighed for læring og kvalitetsudvikling. Er man medarbejder, kan der blive tale om yderligere inddragelse, enten til bedre belysning af sagen eller som aktør i analyse og udvikling.

Når du har rapporteret en hændelse modtages den af kommunens Risikomanager, som videresender den til den relevante enhed. Her følger man op på hændelsen for at drage læring af forløbet og det kan også resultere i lokale analyser, for at belyse alle aspekter af hændelsen.