Klimatilpasning Bondebyen
Lyngby-Taarbæk Kommune og Lyngby-Taarbæk Forsyning klimasikrer Bondebyen med nyt gadekær. Konkret i form af etablering af et regnvandsbassin som kan modtage regnvand, så man undgår oversvømmelser i området.

Gadekæret i Bondebyen skal fungere som både klimasikring og rekreativt mødested.
Håndtering af hverdagsregn
Klimatilpasningsprojekt Bondebyen skal ved hjælp af regnvandsløsninger på terræn håndtere og lede hverdagsregn til et fremtidigt, grønt byrum, der teknisk set er et spildevandsteknisk anlæg (kaldet anlægget), som har til formål at rense hverdagsregnen, inden det udledes til Mølleåen.
Ved skybrud skal vejene i kvarteret kunne styre vandet på overfladen til Mølleåen. Det grønne byrum i Bondebyen tilpasses den historiske Lyngby Bondeby.
Peter Lunds Vej
- Peter Lunds Vej ensrettes, så Peter Lunds Vej får et tværprofil bestående af en modkørende cykelbane (1,5 m) og ensrettet kørebane til lav hastighed (2,75 m), tillæg for cykeltrafik (1 m) og hvor det er muligt, anlægges der parkeringsbaner langs kørebanen
- På størstedelen af strækningen får kørebanen et tillæg for cykeltrafik, og bliver dermed 3,75 m, men der hvor pladsen kniber, er den samlede kørebanebredde reduceret til 3,5 m, så der sikres tilstrækkeligt med manøvreareal til længdeparkeringspladserne langs vejen
LAR (= Lokal Afledning af Regnvand)
Lokal Afledning af Regnvand går ud på, at regnvand håndteres så tæt som muligt på kilden - typisk dér hvor der falder nedbør.
I stedet for at lade regnvandet strømme direkte ind i kloaksystemet eller overbelaste traditionelle afløbssystemer, implementeres metoder til at forsinke, infiltrere eller genanvende regnvandet lokalt.