Sprogvurdering og sprogstimulering
Vi har stor opmærksomhed på den tidlige sproglige indsats. Sproglige kompetencer har stor sammenhæng med god inklusion i fællesskabet, og vi ønsker et rigt og udviklende børne- og ungeliv for alle i kommunen
Vi har stor opmærksomhed på den tidlige sproglige indsats. Sproglige kompetencer har stor sammenhæng med god inklusion i fællesskabet, og vi ønsker et rigt og udviklende børne- og ungeliv for alle i kommunen
Hvis dit barn går i dagtilbud, og har du eller barnets dagtilbud en formodning om, at dit barn har brug for sprogstimulering, vil det blive sprogvurderet gennem en sprogvurdering (test) omkring 3 års alderen, jævnfør lovgivningen.
Vurderes det, at dit barn har brug for en fokuseret eller særlig sprogstimulering, vil der i samarbejde med pædagogisk personale, kommunens sprogvejleder, tale-hørekonsulent, tosprogskonsulent og forældre sat mål for en fælles sprogstimulerende indsats.
Pædagogerne i dagtilbuddet tager sig af kontakten til tale-hørekonsulent, tosprogskonsulent eller sprogvejleder.
Hvis dit barn ikke går i dagtilbud er sprogvurdering obligatorisk. Du vil som forældre blive kontaktet af en sprogkonsulent.
Ud fra sprogvurderingen besluttes om dit barn skal have et sprogstimulerende tilbud. Sprogvurderingen tager afsæt i regeringens lov om sprogvurdering af 3-årige børn.